Sepanyol hukum salah seorang trio al-Qaeda
Trio disyaki ahli kumpulan Al-Qaeda merancang serangan di Eropah.
MADRID - Mahkamah Sepanyol kelmarin, menjatuhkan hukuman ke atas seorang daripada tiga suspek Al- Qaeda yang ditahan kerana disyaki merancang serangan di Eropah.

Tertuduh yang juga warga Turki didakwa memiliki bahan letupan dan peralatan untuk tujuan keganasan, tetapi hakim masih tidak bersetuju dengan pihak pendakwa bahawa tertuduh sebahagian daripada kumpulan Al-Qaeda.

Dalam pada itu, dua suspek Chechen turut berhadapan pertuduhan terlibat dengan Al-Qaeda dan kini sedang disiasat polis.

Walau bagaimanapun, peguam kedua-dua suspek menafikan anak guamnya terlibat dengan pertuduhan itu dengan menyatakan salah seorang daripada mereka adalah jurutera untuk sebuah syarikat multinasional dan pernah menetap di Gibraltar selama tujuh tahun selain mempunyai kediaman sah di Britain.

Menteri Dalam Negeri, Jorge Fernandez selepas penangkapan tiga lelaki itu pada Khamis lalu berkata, pasukan penyiasat mempunyai bukti kukuh bahawa trio itu merancang untuk melakukan serangan di Sepanyol atau lokasi lain di Eropah.

Pada 2005, berlaku satu letupan besar di laluan sistem kereta api di Madrid yang mengorbankan 191 orang dan 1,800 yang lain cedera.