Pages

Thursday, August 23, 2012

Bincang ganti Bashar


pix_gal0Damsyik: Syria sedia membincangkan peletakan jawatan Presiden Bashar al-Assad sebagai sebahagian penyelesaian menerusi rundingan bagi menamatkan konflik meskipun Amerika Syarikat menyuarakan keraguannya.


Timbalan Perdana Menteri Syria, Qadri Jamil, memberi ulasan itu ketika mengunjungi Moscow selepas Russia menyuruh negara Barat tidak campur tangan di Syria berikutan amaran Presiden Barack Obama mengenai penggunaan senjata kimia oleh Damsyik di medan perang.
“Mengenai peletakan jawatannya, anda tidak mungkin dapat mengadakan dialog ini jika perkara ini menjadi syarat berunding,” kata Jamil selepas berbincang di Moscow.

Tetapi, beliau juga berkata: “Sebarang masalah boleh dirundingkan apabila berbincang. Kami juga sedia membincangkan perkara itu.”

Sumber politik di sini berkata, Jamil dihantar ke Moscow bagi membincangkan kemungkinan mengadakan pilihan raya presiden di Syria yang membenarkan semua calon bertanding termasuk Bashar.

Kumpulan pembangkang utama dalam buangan, Majlis Kebangsaan Syria sedang mengkaji pembentukan kerajaan sementara tetapi tidak mengulas sama ada ia akan membabitkan anggota pentadbiran sekarang.



Amerika tidak yakin
Amerika pula tidak yakin dengan tawaran Damsyik mengenai langkah membincangkan peletakan jawatan Bashar.

“Kami sudah baca laporan sidang akhbar yang diberi Timbalan Perdana Menteri Syria. Secara jujur, kami tidak nampak ada perkara baru,” kata jurucakap Jabatan Negara, Victoria Nuland.

“Kami percaya, lebih cepat Bashar pergi, lebih pantas semuanya selesai.”

Meskipun tidak mengarahkan tindakan ketenteraan pada masa ini, Obama memberi amaran kepada Syria bahawa sebarang langkah menggunakan senjata kimia akan menyebabkan Washington mengambil langkah segera.



Mengaku miliki senjata kimia

Syria mengakui pada Julai lalu bahawa ia memiliki senjata kimia dan akan menggunakannya bagi menghadapi sebarang keganasan dari luar tetapi tidak ke atas penduduk sendiri.

Jamil menolak ulasan Osama sambil menyifatkannya propaganda yang ada kaitan dengan pilihan raya presiden November depan manakala Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov berkata: “Tidak patut ada campur tangan luar sama sekali.” - AFP

No comments: