Pages

Friday, August 31, 2012

Bekas ketua hakim didakwa



Manila: Kerajaan Filipina semalam memohon jabatan keadilan, mengemukakan dakwaan kepada hakim Renato Corona, atas dakwaan rasuah, selepas beliau dipecat Mei lalu kerana mengelak cukai.


Kempen rasuah
Langkah itu sebahagian daripada kempen menentang rasuah yang dilancarkan Presiden Benigno Aquino yang didakwa berada pada paras teruk ketika pentadbiran bekas Presiden Gloria Arroyo.

Dalam aduan yang difailkan kepada Jabatan Keadilan, pesuruhjaya hasil dalam negara, Kim Henares, berkata bekas ketua hakim Mahkamah Agung itu berhutang 120.5 juta peso (RM8.4 juta) dalam bentuk cukai antara 2003 dan 2010.

Turut didakwa ialah anak perempuan Corona dan suaminya, yang dikatakan agensi cukai didapati melakukan kesalahan ketika mengisytiharkan pendapatan, aset dan jumlah bersih harta ketika membeli hartanah utama.


Kes berat

“Matlamat kita ialah pentadbiran baik sebagai cara hidup semua orang, tidak kira status anda dan presiden sebagai ketua eksekutif mempunyai tanggungjawab berat menjadikan ia kenyataan. Kes kami berat,” kata Henares sambil menambah jika disabitkan ketiga-tiga beranak itu berdepan hukuman penjara lima dan 10 tahun selain diarahkan membayar cukai.
Aquino, yang menang jawatan presiden pada tahun 2010 berlandaskan antirasuah, merasmikan kempen menyingkirkan Corona.

Beliau mendakwa Corona dilantik secara tidak sah oleh Arroyo untuk melindunginya daripada pendakwaan selepas meletak jawatan. - AFP

No comments: