Pages

Tuesday, June 26, 2012

Rakyat mesti bersatu, revolusi akan diteruskan: Mursi

KAHERAH: Presiden Mesir, Mohamed Mursi Isa al-Ayyat, berikrar menjadi pemimpin untuk seluruh rakyat negara itu selepas diumum secara rasmi memenangi pilihan raya, kelmarin.

Ketika kejayaan itu diraikan orang ramai di Dataran Tahrir, Presiden AS, Barack Obama, menghubungi Mohamed Mursi untuk mengucapkan tahniah, tetapi akhbar Israel menyatakan kebimbangan terhadap kebangkitan kumpulan Islam di Mesir.


Mohamed Mursi, 60, menyeru rakyat Mesir supaya menguatkan perpaduan sebagai “satu-satunya cara keluar daripada kesulitan” di negara itu.

Beliau juga mengucapkan penghargaan kepada kumpulan orang awam yang “syahid” sepanjang tempoh 18 hari kebangkitan rakyat sehingga Hosni Mubarak berjaya digulingkan.


“Revolusi akan diteruskan,” katanya. Beliau turut berikrar menghormati sebarang perjanjian antarabangsa yang ditandatangani sebelum ini.


“Kita datang secara aman,” katanya.


Bekas Menteri Pertahanan Israel yang akrab dengan Hosni, Ben Eliezer, berkata Mesir kini dipimpin tokoh “yang tidak pernah menyembunyikan permusuhannya terhadap Israel.” “Kita mesti berdialog dan pada masa sama bersedia untuk perang,” katanya. - AFP

No comments: