Pages

Tuesday, June 26, 2012

Ikrar Mursi untuk Mesir

Ikrar Mursi untuk Mesir:
Rakyat Mesir yang mengibarkan bendera berarak di sekitar Dataran Tahrir bagi meraikan kemenangan pemimpin Ikhwan Muslimin, Mohammed Mursi dalam pilihan raya Presiden negara ini di Kaherah, Mesir, kelmarin. - AFP
KAHERAH 25 Jun - Presiden baru Mesir, Mohammed Mursi berikrar menjadi pemimpin semua rakyat negara ini selepas diumumkan sebagai pemenang pilihan raya Presiden semalam.
Mursi berkata, beliau mahu semua rakyat Mesir bersatu padu kerana ia merupakan satu-satunya cara untuk menghadapi cabaran yang melanda negara ketika ini.
"Saya akan menjadi seorang Presiden untuk semua rakyat Mesir,'' katanya beberapa jam selepas diumumkan sebagai pemenang.
Jurutera berumur 60 tahun itu juga berikrar untuk menghormati perjanjian-perjanjian antarabangsa.
Bagaimanapun, kuasa Mursi sebagai ketua kerajaan awam dilihat akan berkurangan berikutan beberapa tindakan diambil oleh majlis pemerintah tentera selepas Parlimen dibubarkan oleh keputusan mahkamah baru-baru ini.
Pemimpin-pemimpin dunia termasuk Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengucapkan tahniah di atas kemenangannya itu.
Dalam pada itu, Mursi juga mahu memperluaskan hubungan dengan Iran bagi membentuk 'keseimbangan' strategik di rantau itu.
Agensi berita Iran, Fars melaporkan Mursi berkata, pendekatan itu merupakan satu daripada program yang akan dilaksanakan di bawah pentadbirannya.
Hubungan diplomatik antara Mesir-Iran terputus sejak lebih 30 tahun lalu, tetapi kedua-dua negara menunjukkan tanda-tanda perubahan dalam polisi sejak bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak digulingkan pada tahun lalu.
- AFP/ REUTERS

'via Blog this'

No comments: