Pages

Tuesday, June 26, 2012

Assad bentuk semula Kabinet baru Syria

Assad bentuk semula Kabinet baru Syria
Seramai 116 orang terbunuh dalam keganasan di Syria, Jumaat lalu. (Gambar kecil) Assad.
DAMSYIK - Rusuhan dan keganasan di Syria yang meragut ratusan nyawa hanya dalam tempoh seminggu, memaksa Presiden Bashar Al-Assad membentuk sebuah Kabinet baru tetapi tidak mengubah beberapa jawatan tertinggi, semalam.

Pembentukan sebuah kerajaan baru itu diumumkan Assad kurang daripada dua bulan selepas tempoh kontroversi pilihan raya parlimen yang dipulau pembangkang dengan kedudukan Menteri Luar Negeri iaitu Walid Al-Muallem, Menteri Pertahanan, Daoud Rajha dan Menteri Dalam Negeri, Mohammad Al-Shaar, dikekalkan.

Dilaporkan, jawatan yang dipegang Rajha terpaksa dikekalkan kerana Amerika Syarikat (AS) mendakwa menteri itu berperanan dalam sekatan berbahaya pemberontakan Syria.

Namun, pemimpin Majlis Kebangsaan Syria, Abdel Basset Sayda, menyifatkan tindakan Assad sebagai penuh kepura-puraan dan langsung tiada perubahan.

Dalam pada itu, Kumpulan Pemerhati Kemanusiaan Syria mendedahkan seramai 102 orang termasuk penduduk awam, dibunuh dalam keganasan yang berlaku di negara itu kelmarin, apabila kuasa-kuasa rejim sekali lagi meningkatkan serangan ke atas beberapa bandar.

No comments: