Pages

Friday, June 29, 2012

Jangan paksa Syria: Russia

MOSCOW: Russia semalam menyatakan sokongan terhadap peralihan politik di Syria tetapi menolak tekanan Barat untuk menyingkirkan Presiden Bashar al-Assad.
Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov, berkata Moscow membantah sebarang penyelesaian yang dilaksanakan dari luar Syria. “Nasib Bashar mesti ditentukan dalam kerangka dialog yang dilakukan rakyat negara itu sendiri,” katanya.

Kenyataan itu dikeluarkan menjelang rundingan kuasa besar dunia bagi mencari penyelesaian konflik Syria. Ia juga membantutkan harapan negara terbabit yang mempersetujui strategi bersama bagi berdialog dengan wakil Syria di Geneva hujung minggu ini.
Menurut Lavrov, pihak terbabit juga tersilap apabila mengetepikan sekutu Syria, Iran, daripada rundingan berkenaan. Katanya, negara asing tidak wajar memaksakan penyelesaian mereka ke atas Syria. “Kami tidak akan dan tidak boleh menyokong sebarang campur tangan dari luar,” katanya. Lavrov berkata, memang jelas ada keperluan peralihan politik di Syria tetapi kuasa dunia masih tidak bersetuju terhadap draf dicadangkan wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kofi Annan, bagi rundingan berkenaan.

Dia juga merungut “formula individu” itu dibocorkan kepada media hanya dalam tempoh semalaman. “Saya melihatnya sebagai manifestasi yang tidak adil terhadap pendekatan diplomasi,” katanya. Diplomat di PBB berkata, Annan mencadangkan penubuhan sebuah kerajaan peralihan dalam usaha menamatkan konflik Syria yang berlanjutan hampir 16 bulan dan secara umum, ia disokong kuasa besar dunia. - AFP

No comments: