Pages

Saturday, June 2, 2012

91 rangka pejuang Palestin dipulangkan

91 rangka pejuang Palestin dipulangkan:

ANGGOTA keselamatan mengangkat keranda-keranda dibaluti bendera negara sebelum rangka 91 pejuang Palestin disemadikan di bandar Ramallah, Tebing Barat, semalam. - AFP
RAMALLAH 31 Mei - Israel hari ini menyerahkan semula kira-kira 91 rangka pejuang Palestin yang terbunuh dalam beberapa siri serangan anti Israel, termasuk mereka yang terkorban lebih 40 tahun lalu.
Menurut pihak berkuasa, urusan penghantaran itu bermula awal pagi ini di sebuah kawasan berhampiran bandar Jericho, Tebing Barat.
Sebanyak 79 daripada 91 rangka tersebut dihantar ke Ramallah, sementara 12 lagi ke Gaza.
"Awal pagi ini, kami menerima 91 rangka pejuang Palestin yang sebelum ini dikebumikan tidak mengikut prosedur dalam beberapa buah kubur di Israel.
"Semua rangka tersebut akan dikenal pasti dan dikebumikan dengan sempurna," kata Ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Awam, Hussein al-Sheikh.
Jurucakap ketenteraan Israel mengesahkan penghantaran itu, namun proses tersebut masih belum selesai.
Sebelum ini, Pihak Berkuasa Palestin telah menamakan 91 rakyatnya yang mati syahid termasuk lapan anggota unit komando yang terbunuh dalam serangan Israel di Hotel Savoy, Tel Aviv pada Mac 1975.
Radio Israel melaporkan, rangka tersebut termasuk anggota pejuang yang bertanggungjawab melakukan pengeboman berani mati di Baitulmaqdis, Tel Aviv dan Beersheva.
Menteri Tahanan Palestin, Issa Qaraqaa berkata, rangka terbabit terlebih dahulu akan dibawa ke ibu pejabat Presiden Mahmoud Abbas di Muqqata untuk upacara penghormatan terakhir. - AFP

'via Blog this'

1 comment:

Rojak said...

Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan para syahidin.