Pages

Saturday, June 2, 2012

Inkuiri Syria dakwa pemberontak bunuh lebih 100 di Houla

Inkuiri Syria dakwa pemberontak bunuh lebih 100 di Houla - Global - Sinar Harian:
DAMSYIK - Siasatan kerajaan Syria berhubung insiden Houla minggu lalu mempersalahkan puak pemberontrak melakukan tindakan kejam dalam usaha memaksa pihak asing campur tangan.

Pegawai-pegawai yang mengadakan inkuiri menafikan sebarang bentuk peranan kerajaan dalam kematian lebih 100 orang dengan satu pertiga dikatakan golongan kanak-kanak.

Bagaimanapun laporan terdahulu menyebut tentera Syria atau tentera awam yang prokerajaan bertanggungjawab atas kejadian itu.

Duta Amerika Syarikat (AS) ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyifatkan kenyataan pegawai inkuiri itu sebagai satu pembohongan.

Dalam pada itu, di Copenhagen, Denmark, Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton semalam berkata, dasar Rusia terhadap Syria berpotensi menyumbang kepada perang saudara dahsyat di negara itu.

Beliau memberi komen tersebut selepas Rusia dan China memperbaharui pendirian mereka berhubung tindakan Majlis Keselamatan PBB.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mengulangi amaran bahawa Syria boleh mencetuskan perang civil berikutan pembunuhan beramai-ramai di Houla.

Tentera Syria Bebas (FSA) Kolonel Qassim Saadedine berkata, jika tidak ada sambutan kerajaan menjelang waktu makan tengah hari hari ini, FSA akan menganggap dirinya tidak lagi terikat dengan rancangan itu tetapi, Ketua FSA, Riyad Assad menafikan kewujudan tarikh tersebut.

Khamis lalu, Syria mengumumkan keputusan awal siasatan sedang dijalankan.

Jeneral Qasem Jamal Suleiman berkata, kumpulan pengganas bersenjata melakukan pembunuhan untuk menunjukkan kepada dunia luar yang Syria telah terjerumus ke dalam perang saudara atas campur tangan pihak luar.

Clinton bercakap dalam satu lawatan ke Denmark  berkata, campur tangan tentera semakin kuat setiap hari.

“Pihak Rusia memberitahu saya yang mereka tidak mahu melihat perang saudara. Saya memberitahu mereka polisi mereka akan membantu untuk menyumbang kepada perang sivil,’katanya.

Pegawai PBB berkata, mereka akan mengadakan satu sesi khas di Syria hari ini bagi mengkaji isu pembunuhan beramai-ramai tersebut.

Seramai 15,000 telah terbunuh sejak pemberontakan terhadap Presiden Bashar al-Assad bermula sejak Mac tahun lalu.

No comments: