Pages

Tuesday, May 15, 2012

Zionis musnah bantuan Eropah

myMetro | Zionis musnah bantuan Eropah:

BAITULMAQDIS: Israel memusnahkan berpuluh-puluh rumah penduduk Palestin, tangki air dan bangunan ladang yang dibina dengan dana disalurkan negara Eropah pada 2011, kata pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tempatan serta antarabangsa, semalam.
Selain itu, kata mereka, lebih 100 struktur lagi kini berdepan risiko sama.

Jumlah itu diperoleh sekumpulan NGO yang dipengerusikan Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) PBB dan laporan mengenainya diterbitkan menjelang pertemuan Menteri Luar Kesatuan Eropah di Brussels.
Menurut laporan Displacement Working Group (DWG) itu, Israel meranapkan 62 struktur tajaan Eropah tahun lalu dan 110 projek lagi kini berdepan ancaman sama.

Menurut DWG, bangunan yang terjejas dibiayai Perancis, Belanda, Britain, Poland, Ireland dan Suruhanjaya Eropah.

Bulan lalu, Perancis memanggil duta Israel bagi membantah pemusnahan dua tangki air ditaja mereka untuk penduduk Palestin di Hebron, Tebing Barat.
OCHA berkata, sebanyak 620 struktur di kawasan diduduki Israel di Tebing Barat dirobohkan pada 2011 dan 62 daripadanya dibina dengan tajaan negara Eropah. Sementara itu, sumber tentera Israel di Tebing Barat berkata, bangunan itu dirobohkan kerana ia tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa.

Jurucakap pertubuhan kebajikan Oxfam, Willow Heske, berkata pelaksanaan permit Israel bersifat diskriminasi dan bercanggah dengan undang-undang antarabangsa.
“Kami pernah cuba bekerjasama dengan rejim itu, tetapi kadang-kadang keputusan hanya dikeluarkan selepas dua tahun.

“Melalui keputusan itu, tentera memaklumkan mereka menolak permohonan kami,” katanya. - AFP

'via Blog this'

No comments: