Pages

Tuesday, May 15, 2012

Jepun aktif semula 2 reaktor nuklear

Berita Harian Online | Jepun aktif semula 2 reaktor nuklear:
TOKYO: Perhimpunan di bandar Ohi di Fukui, barat Jepun yang menempatkan sebuah loji nuklear milik Syarikat Tenaga Elektrik Kansai, semalam bersetuju mengaktifkan kembali dua reaktor. 

Pengerusinya, Kinya Shintani, berkata ia persetujuan pertama sejak operasi semua stesen di negara itu dihentikan selepas krisis di Fukushima.
Dengan kekurangan kuasa elektrik memuncak di wilayah berkenaan terutama pada musim panas, kerajaan cuba mendapatkan sokongan daripada bandar dan negeri yang mempunyai reaktor. Semua 50 reaktor dihentikan sejak loji terakhir ditutup untuk penyelenggaraan pada 5 Mei lalu.
Kerajaan dijangka menggesa perniagaan dan penduduk di kawasan barat Jepun mengurangkan penggunaan elektrik sehingga 15 peratus musim panas ini untuk menangani masalah kekurangan bekalan, lapor media. 

Akhbar The Nikkei, bagaimanapun melaporkan kerajaan juga mempertimbangkan pemotongan kuasa mandatori dan memutuskan bekalan jika perlu. 

Had mandatori itu dikenakan di beberapa wilayah tahun lalu selepas krisis Fukushima, terburuk sejak tragedi Chernobyl pada tahun 1986 dengan tiga reaktor berdepan masalah selepas loji itu dilanda gempa bumi besar dan tsunami. 

Kerajaan Pusat bulan lalu berkata, reaktor nombor tiga dan empat di Fukui, 360 kilometer ke barat Tokyo, selamat untuk dihidupkan semula. 
Penangguhan dalam penubuhan agensi pengawal selia baru nuklear disebabkan perbalahan dalam Parlimen cuma menakutkan pengundi. 

Shintani berkata, ekonomi tempatan dan pekerjaan terjejas akibat pemberhentian operasi reaktor. 

“Memahami keperluan kuasa nuklear dan mengambil kira pandangan penduduk selain impak kepada kehidupan dan ekonomi, kami memutuskan untuk menghidupkan semula reaktor,” katanya dalam satu kenyataan. 

Ohi menerima kira-kira 2.5 bilion yen (RM93 juta) subsidi pada tahun kewangan Mac 2010 berkaitan empat reaktor Syarikat Tenaga Elektrik Kansai. Banyak pekerjaan juga bergantung kepada loji itu. 

Kerajaan Pusat tidak sukar mendapatkan sokongan tetapi berkemungkinan tidak terus dengan penyambungan semula operasi tanpa persetujuan bandar tuan rumah dan kerajaan negeri. 

Bagaimanapun, masih tidak dapat dipastikan sama ada pihak berkuasa Tokyo akan mengatasi tentangan daripada negeri berhampiran dengan pendapat umum yang terbahagi. 

Tinjauan hujung minggu oleh akhbar pro-nuklear, Yomiuri, menunjukkan 45 peratus responden menyokong usaha menghidupkan semula reaktor yang disifatkan selamat dan bilangan sama membantah. – Reuters
'via Blog this'

No comments: