Pages

Tuesday, May 15, 2012

Tahukah anda apa dia Hari Nakbah?


Perarakan 30 ribu rakyat Sepanyol menyokong mogok lapar tahanan Palestin..Insya ALLAH,di Mesir perarakan memperingati Hari Nakbah akan diadakan hari ini selepas Zohor di dataran Tahrir ~ Abdul Malik

Hari ini Hari Nakbah. Tahukah anda apa dia Hari Nakbah? Ia diperingati oleh rakyat Palestin, orang Arab dan pejuang Islam seluruhnya, sejak 1948, sebagai memperingati hari rakyat Palestin dihalau dan dibantai beramai-ramai dari negara mereka sendiri. Yaumunnakbah ini kalau diterjemahkan maknanya: Day of The Catastrophe, menggambarkan betapa dasyatnya peristiwa tersebut. Mari sama-sama kita juga mengingati peristiwa-persitiwa ini untuk sama-sama memacu perjuangan Islam ke hadapan ~ Syed Abdul Kadir Aljoofre

Sepanyol bukan Negara Islam malah punya sejarah hitam apabila menghapuskan kerajaan Islam di Andalus. Masjid dijadikan gereja dan muzium. Sepanyol juga pernah menjajah hingga sampai ke rantau Asia.

Dengan peredaran masa keadaan mula berubah. Pemerintah Sepanyol tidak lagi menunjukkan anti Islam. Bebebapa buah masjid telah di dirikan di Madrid, Cordoba dan Granada. Mereka juga tidak lagi memandang serong terhadap pelancung wanita Islam memakai tudung apabila datang ke negara mereka.

Baru-baru ini lebih 30 ribu rakyat sepanyol berhimpun menyokong mogok lapar tahanan Palestin. Apakah di Malaysia yang mengaku sebagai Negara Islam dan diperintah oleh pemimpin yang mengaku beragama Islam membenarkan rakyat berkumpul sebegini ramai walau pun untuk menyatakan sokongan terhadap rakyat Palestin?.

Mungkin adapula yang akan berkata, awak puji Sepanyol pergi pindah ke Sepanyol...hehehe

By: Abdul Latip

No comments: