Pages

Tuesday, May 15, 2012

EU kuat kuasa sekatan baru atas Syria

EU kuat kuasa sekatan baru atas Syria - Global - Sinar Harian:

DAMSYIK - Kesatuan Menteri Luar Eropah (EU)  hari ini bersetuju untuk mengenakan sekatan baru ke atas Syria bagi mengenakan tekanan ke atas pematuhan pelan damai yang disokong PBB dan negara-negara lain.
Ketua Dasar EU, Catherine Ashton berkata, Menteri  EU bersetuju membekukan aset dan larangan visa ke atas dua firma dan tiga orang yang dipercayai menyediakan dana bagi rejim.
Menurut aktivis pembangkang, pasukan rejim mengalami kecederaan teruk hari ini semasa pertempuran di Rastan, sebuah Bandar yang terjejas oleh kuasa kerajaan.
Badan Kemanusiaan dan Hak Asasi Syria berkata, mereka menerima maklumat awal tiga anggota pembawa anggota perisai musnah dan sekurang-kurangnya 23 askar terbunuh.
Bekalan ubat-ubatan juga semakin merosot berikutan lebih 60 orang cedera akibat dihujani 255 peluru mortar.
Jawatankuasa Penyelerasan Tempatan berkata, sekurang-kurangnya empat terbunuh termasuk kanak-kanak akibat tembakan rawak dari tentera rejim di Deir Ezzor.
Agensi berita Lubnan juga melaporkan yang konflik keganasan tidak terhad kepada Syria saja, sebaliknya Lubnan juga menjadi mangsa apabila seorang terbunuh dan 45 yang lain cedera akibat keganasan berterusan.

'via Blog this'

No comments: