Pages

Thursday, May 17, 2012

Peguam: Niat Mladic mahu hapus Muslim Bosnia

Peguam: Niat Mladic mahu hapus Muslim Bosnia - Global - Sinar Harian:

Peguam: Niat Mladic mahu hapus Muslim Bosnia
Ratko Mladic mengikuti perbicaraan di Tribunal Jenayah Antarabangsa, The Hague.
THE HAGUE - Perbicaraan bekas komander tentera Bosnia, Ratko Mladic disambung buat hari kedua hari ini dengan dakwaan memfokus bahawa pemimpin tentera melakukan pembunuhan beramai-ramai warga Srebrenica ketika Perang Bosnia dari 1992 hingga 1995.

Mladic dituduh mengetuai operasi membunuh lebih 7,000 kanak-kanak dan lelaki dewasa Islam Bosnia di Bandar Yugoslavia dan berhadapan hukuman bunuh.

Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukannya ke atas warga Srebrenica merupakan kekejaman paling teruk di Eropah selepas Perang Dunia II.

Panglima tentera Serbia ini juga didakwa melakukan pengepungan selama 44 bulan di Sarajevo dan mengakibatkan 10,000 orang mati.

Pada hari pertama perbicaraan semalam, Tribunal Jenayah Antarabangsa diberitahu bahawa Mladic bertindak sedemikian untuk menghapuskan etnik Bosnia.

Pendakwa raya Dermot Groome berkata, beliau dapat membuktikan yang Mladic merupakan penjenayah penghapusan etnik.

“Mladic menjadi komander dan tentera utama Republik Srpska dua dekad lalu," katanya.

Beliau juga membawa video yang menunjukkan berpuluh mati dalam serangan di Sarajevo, Bosnia dan mengesahkan tiada keraguan yang Mladic mengawal serangan tersebut.

Tambah beliau, serangan tersebut merupakan sebahagian daripada pelan bagi membersihkan etnik Serb bukan dari sebahagian Bosnia.

Pendakwa juga menunjukkan serangan hendap di Sarajevo yang menunjukkan imej kanak-kanak yang ditembak mati di jalan raya.

Pihak kehakiman menolak sebarang panggilan untuk melambatkan prosiding walaupun Belanda menghantar satu petisyen atas alasan berat sebelah.

Selepas tujuh belas tahun perang berakhir di Yugoslavia, Ratko Mladic tetap memberikan gambaran beliau masih di medan perang dengan merenung ‘musuhnya’ yang berada di dalam mahkamah walaupun berhadapan dengan hukuman bunuh.

Laporan media CNN semalam menyebut bahawa bekas komander itu berharap dapat mempertahankan tindakannya, namun perjuangan tersebut dilihat tidak jelas ketika ini kerana satu-satunya keputusan yang dijangka dikenakan ke atas beliau adalah bersalah.

Bagaimanapun, dia kelihatan seolah-olah bersemangat untuk melawan semua pertuduhan itu habis-habisan.

Wanita-wanita Srebrenica termasuk janda dan ibu mangsa kini mulai berani tampil berdiri di hadapan beliau di The Hague.

Mereka yang pada asalnya kelihatan agak berputus asa dan ketandusan apabila mengenangkan orang yang dicintai dibunuh kejam mula merasakan petunjuk bahawa kebenaran dan keadilan pasti akan ditegakkan.

Ahli Parti Komunis Yugoslavia, yang berusia 70 tahun itu dikenakan 11 tuduhan, termasuk pembunuhan beramai-ramai terbesar di Eropah sejak Perang Dunia II.

Sebagai jeneral tentera dan komando , Mladic dituduh oleh di Tribunal Jenayah Antarabangsa untuk bekas Yugoslavia kerana bertanggungjawab terhadap dan pembunuhan beramai-ramai bangsa Srebrenica.

Sementara itu, hampir 1,000 batu dari sini, kebanyakan rakyat Bosnia meneruskan kehidupan mereka dengan memulakan perniagaan dan tidak lagi memperkatakan mengenai apa yang berlaku pada peperangan lalu.

Jika timbul pun persoalan itu secara tidak sengaja jika ditanya oleh orang luar, mereka tetap berasa canggung untuk memperkatakannya dan lebih selesa jika perbualan mengenai perkara itu tidak dibangkitkan terutamanya di meja makan.

Berbalik kepada kisah di kamar mahkamah Belanda, seorang wanita Srebrenica yang kelihatan berat untuk menceritakan detik-detik bagaimana pembunuhan beramai-ramai itu dilakukan, apa lagi ia melibatkan ahli keluarga mereka.

Bolehkah keputusan bersalah terhadap jenayah perang yang dilakukan oleh Mladic cukup dengan hanya dikenakan hukuman penjara atau dibicarakan dengan panjang lebar di mahkamah?

Jika tidak, hukuman penjara yang dikenakan tidak akan mengembalikan semula nyawa-nyawa yang sudah melayang ataupun membetulkan kesalahan yang telah berlaku.

Ketika ini, rakyat Bosnia berharap masa depan yang lebih baik dan mahu menebus kembali  sejarah mereka dan kepada orang-orang yang lebih berhak mendapat masa depan yang lebih baik iaitu ahli-ahli keluarga Srebrenica.

Sebelum ini, Mladic diburu hampir 16 tahun. Dia ditangkap oleh pasukan keselamatan Serbia pada 26 Mei 2011 di Lazarevo, Serbia

'via Blog this'

No comments: