Pages

Thursday, May 17, 2012

Konvoi PBB di Syria diserang



Pasukan pemantau PBB di Syria memeriksa rumah-rumah kediaman di Sermeen, utara bandar Idlib yang ranap akibat dibedil tentera kerajaan, kelmarin. - REUTERS
DAMSYIK 16 Mei - Konvoi pemantau gencatan senjata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Syria diserang di sebuah pekan kecil di negara ini, semalam ketika satu majlis pengebumian diadakan di kawasan berhampiran.
Bagaimanapun, tiada kecederaan dilaporkan.
Insiden berlaku ketika konvoi PBB itu melalui jalan Khan Sheikhun, sebuah pekan di wilayah Idlib, menurut aktivis, pemberontak dan pemerhati.
Jurucakap PBB, Martin Nesirky berkata, sebutir bom meletup di hadapan konvoi itu menyebabkan tiga kenderaan rosak.
Menurut jurucakap wakil Liga Arab-PBB Kofi Annan, Ahmad Fawzi, misi pemantau PBB telah menghantar satu pasukan peronda ke pekan itu untuk membantu anggota mereka yang terperangkap akibat pertempuran antara tentera rejim dan pemberontak.
Ini adalah letupan tepi jalan kedua melibatkan kenderaan anggota pemantau PBB dalam tempoh tidak sampai seminggu, selepas insiden di bandar Daraa.
Rakaman video yang dimuat naik di YouTube oleh aktivis menunjukkan, kenderaan konvoi PBB dikerumuni berpuluh-puluh orang sebelum satu letupan berlaku dan sebuah jip yang mengetuai konvoi itu mengeluarkan asap.
Melalui rakaman itu tidak dapat dipastikan sama ada, ada yang cedera atau tidak tetapi kereta itu terus bergerak walaupun mengalami kerosakan di bahagian hud.
Menurut aktivis, konvoi PBB itu segera meninggalkan kawasan itu selepas diserang dan sebuah kereta yang mereka naiki terkena bedilan.
Jurucakap pemberontak Tentera Pembebasan Syria, Mejar Sami al-Kurdi berkata, anggota pemantau PBB tiba di pekan itu ketika satu upacara pengkebumiani diadakan di situ. - AFP

No comments: