Pages

Thursday, May 3, 2012

Obama perketat sekatan terhadap Syria, Iran

myMetro | Obama perketat sekatan terhadap Syria, Iran: "WASHINGTON: Presiden Barack Obama semalam memberi kebenaran kepada Perbendaharaan Amerika Syarikat untuk bertindak terhadap syarikat, bank dan individu asing yang melanggar arahan sekatan terhadap Syria dan Iran.

Langkah itu yang terkandung dalam arahan eksekutif, akan membenarkan Perbendaharaan mengenal pasti secara terbuka mereka yang terbabit dalam ‘aktiviti mengelak dan mengelirukan’ serta menyekat mereka daripada akses ke sektor kewangan dan ekonomi Amerika Syarikat.


“Langkah itu akan memberi kesan serius terhadap warga asing yang cuba mengelak sekatan yang kita kuatkuasakan dan menjejaskan usaha antarabangsa bagi mengenakan tekanan terhadap kerajaan Iran dan Syria,” kata Setiausaha Rendah Amerika Syarikat Untuk Keganasan Dan Perisikan Kewangan, David Cohen.

Seorang pegawai Amerika yang enggan dikenali berkata, sebelum langkah itu, pihak Perbendaharaan mempunyai kuasa terhad untuk bertindak terhadap warga asing yang tidak mempunyai kepentingan ketara di Amerika Syarikat. - Reuters"

'via Blog this'

No comments: