Pages

Thursday, May 3, 2012

7 terbunuh dalam serangan Taliban

myMetro | 7 terbunuh dalam serangan Taliban:

KABUL: Pejuang Taliban menyerang perkarangan yang menempatkan warga asing di ibu negara Afghanistan ini semalam, membunuh tujuh orang.
Kejadian berlaku beberapa jam selepas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama melakukan lawatan mengejut ke negara itu dan menandatangani perjanjian mengenai kehadiran Amerika selepas pengunduran tenteranya.

Taliban berkata, serangan itu adalah tindak balas terhadap lawatan Obama yang secara kebetulan berlaku pada ulang tahun pertama pembunuhan pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden di Pakistan, tahun lalu.
Ia adalah serangan besar-besaran kedua di Kabul dalam masa kurang tiga minggu dan membuktikan keupayaan berterusan Taliban untuk melancarkan serangan terhadap Kabul walaupun ketika keselamatan dipertingkatkan bagi acara berprofil tinggi.

Obama tiba di Pangkalan Udara Bagram lewat kelmarin, kemudian berlepas ke Kabul dengan helikopter untuk berunding dengan Presiden Hamid Karzai sebelum menandantangani perjanjian itu. Keganasan semalam bermula sekitar jam 6 pagi waktu tempatan di timur Kabul dengan beberapa siri letupan dan tembakan dari perkarangan yang dikenali sebagai ‘Kampung Hijau.’ Ratusan kontraktor antarabangsa tinggal di perkarangan yang dikawal ketat itu.

Tembakan dan letupan menggegarkan Kabul selama beberapa jam ketika penjuang Taliban yang menyerbu perkarangan berkenaan bertempur dengan pasukan keselamatan, menurut seorang pegawai yang enggan namanya disiarkan.
Saksi berkata, penyerang memakai burqa, pakaian yang biasa dipakai oleh wanita konservatif Afghanistan.

“Sebuah kenderaan berhenti di sini dan enam orang berpakaian burqa memasuki lorong itu sambil membawa beg hitam. “Letupan berlaku ketika mereka memasuki lorong berkenaan,” kata Abdul Manan. - AFP

No comments: