Pages

Saturday, May 5, 2012

Imelda Marcos anggota Parlimen kedua terkaya di Filipina

myMetro | Imelda Marcos anggota Parlimen kedua terkaya di Filipina:


MANILA: Imelda Marcos mengisytiharkan pendapatan bersihnya sebanyak AS$22 juta (RM67 juta) yang tercatat dalam rekod Parlimen dan dia masih lagi cuba berusaha agar kerajaan melepaskan hartanya sejak dua dekad rejim diktator suaminya digulingkan.
Balu diktator Ferdinand Marcos mengisytiharkan kekayaan sebanyak 932.8 juta peso (RM67 juta) pada 2011 dalam rekod yang dikeluarkan kelmarin, menunjukkan beliau adalah ahli politik kedua terkaya di Filipina, di belakang wira peninju dan ahli Kongres, Manny Pacquiao.

Jumlah yang diisytihar oleh Marcos, 82, adalah 50 peratus lebih tinggi dari 2010, termasuk aset terbaru yang diserahkan oleh kroni diktator itu. Pemberontakan besar-besaran menggulingkan kuasa diktator itu pada 1986 menyebabkan ahli keluarganya melarikan diri ke luar negara.
Sejak itu Manila berusaha mendapatkan semula harta kekayaan yang dikatakan dikumpul melalui rasuah oleh keluarga Marcos dan kroninya sepanjang 20 tahun dia memerintah. Diktator yang digulingkan itu mati dalam buangan pada 1989 dan ahli keluarganya dibenarkan pulang ke Filipina.

Pada 2010, balunya dilantik sebagai ahli Kongres.

Sebelum dilantik, Marcos mengadu dia hampir muflis, walaupun tinggal di kondominium mewah dan sering memakai banyak perhiasan ketika muncul di khalayak ramai. - Manila Times

1 comment:

Anonymous said...

Maybe you should generate adjustments on the site
title to be able to something more different.
I first made itself known yet a couple of different final
results, because they have a superior subject. Nevertheless some tips i essential I found listed here.
Here is my webpage : records Search