Pages

Saturday, May 5, 2012

5 suspek 11 Sept. dihadap semula ke tribunal tentera



DUA bangunan menara Pusat Dagangan Dunia, di New York runtuh selepas serangan pengganas pada 11 September 2001. - AGENSI
PANGKALAN TENTERA UDARA ANDREWS, Maryland 4 Mei - Lima lelaki yang dituduh mendalangi serangan di New York pada 11 September 2001 akan dihadapkan semula ke tribunal tentera di Teluk Guantanamo esok.
Seorang suspek, Khalid Sheikh Mohammed yang mengaku kepada pihak berkuasa tentera sebagai dalang serangan tersebut, sebelum ini mengutuk tribunal tersebut dan menyatakan kesediaan dikenakan hukuman mati.
Seorang lagi suspek, Ramzi Binalshibh pula memberitahu dia berbangga dengan serangan tersebut.
Ia berlaku lebih tiga tahun selepas Presiden, Barack Obama menanggguhkan kes itu dalam usaha memindahkannya ke mahkamah sivil dan menutup pangkalan tentera Amerika Syarikat di Cuba itu.
Bagaimanapun, peguam sivil Binalshibh, Jim Harrington berkata, defendan-defendan dijangka menentang dakwaan yang dikenakan terhadap mereka termasuk tuduhan membunuh dan melakukan keganasan yang membawa hukuman mati.
''Binalshibh tidak akan mengaku bersalah. Saya tidak rasa seorang pun akan mengaku bersalah,'' katanya.
Harrington enggan menyatakan asas dan alasan yang akan digunakan untuk mempertahankan anak guamnya itu, manakala peguam Khalid tidak dapat dihubungi.
Suspek-suspek tersebut tidak membuat sebarang pengakuan dalam perbicaraan sebelum ini tetapi Khalid memaklumkan kepada mahkamah bahawa dia akan mengaku bersalah merancang serangan dan berharap dapat 'mati syahid'.
Khalid menolak sistem kehakiman tentera.
''Selepas diseksa, mereka memindahkan kami di kawasan penyiasatan di Guantanamo,'' katanya. - AGENSI

No comments: