Pages

Monday, March 26, 2012

Tentera Syria guna perisai manusia

Berita Harian Online | Tentera Syria guna perisai manusia:




2012/03/26

BEIRUT: Pergerakan Human Rights Watch (HRW) semalam berkata rejim tentera di Syria menggunakan penduduk awam sebagai perisai manusia untuk melindungi diri daripada diserang pemberontak. 

Memetik kenyataan saksi dan video YouTube, ia menuduh tentera dan militan Shabiha pro-rejim memaksa rakyat berarak di depan mereka ketika memasuki bandar yang dikawal pembangkang di Idlib.
“Dengan menggunakan penduduk awam sebagai perisai manusia, tentera Syria menunjukkan secara terang-terangan tidak mempedulikan keselamatan mereka.
“Tentera Syria perlu menghentikan perbuatan hina ini dengan segera,” kata penyelidik kecemasan HRW, Ole Solvang, dalam satu kenyataan. 

Dalam kenyataan, kumpulan hak asasi manusia yang beribu pejabat di New York itu berkata rejim tentera mula menggunakan perisai manusia di Idlib pada awal tahun selepas pemberontak cuba menyerang tentera. 

Taktik itu dilaporkan digunakan di bandar Al-Janudyah, Kafr Nabl, Kafr Ruma dan Ayn Laruz di Idlib. 

Di Kafr Nabl, seorang penduduk dikenali sebagai Abdullah berkata tentera memaksa dia dan beberapa penduduk lagi berjalan di depan kereta perisai ketika operasi memburu dan menangkap 2 Mac lalu. 
“Kami hendak pergi solat Jumaat apabila tentera dari pangkalan berhampiran masjid mengepung kami. Mereka menahan 25 orang termasuk saya dan lapan kanak-kanak. 

“Mereka memaksa kami berarak di depan dan di keliling kenderaan tentera ke beberapa rumah untuk menggeledah mencari aktivis pembangkang yang dikehendaki. 

“Mereka menahan beberapa orang. Kemudian mereka memaksa kami berarak kembali ke pangkalan, sebelum membebaskan melepaskan kami selain aktivis yang ditahan. Seluruh operasi berterusan kira-kira dua jam,” Abdullah dipetik sebagai berkata oleh HRW. 

Aktivis pembangkan di Kafr Nabl, Raed Fares, berkata tentera meningkatkan kehadiran mereka di bandar apabila bantahan bermula tujuh bulan lalu dan mula menggunakan perisai manusia Januari lalu selepas cubaan menyerang mereka dengan bom tepi jalan. – AFP
'via Blog this'

No comments: