Pages

Monday, March 26, 2012

Masa semakin suntuk: Obama

myMetro | Masa semakin suntuk: Obama:

SEOUL: Presiden AS, Barack Obama, semalam berkata masih ada masa untuk menyelesaikan kebuntuan isu program nuklear Iran melalui saluran diplomasi, tetapi “pintunya semakin tertutup.”
Kata Obama, dia yakin rundingan masih terbuka tetapi waktu kian suntuk.

Kenyataan seumpama itu pernah dibuat Obama ketika dia mengadakan sidang media bersama Perdana Menteri Britain, David Cameron, lebih dua minggu lalu.
Obama turut menasihati Teheran mengambil peluang rundingan dengan pelbagai pemimpin dunia bagi mengelak “kesan lebih buruk.” Terdahulu, akhbar harian Russia, Kommersant, memetik diplomat negara itu yang berkata, AS meminta Moscow memberi kata dua kepada Teheran. Kenyataan semalam dibuat selepas Obama bertemu Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, sempena sidang kemuncak keselamatan nuklear di Seoul. Dalam rundingan itu, Recep turut menyatakan rancangannya melawat Iran sebelum akhir bulan ini dan berunding dengan pemimpin negara berkenaan mengenai keganasan di Syria.

Pegawai AS berkata, turut dibincangkan kedua-dua pemimpin terbabit, rancangan menyediakan bekalan perubatan dan komunikasi kepada pembangkang Syria.

“Bagaimanapun, isu membekalkan senjata untuk pemberontak tidak diperkatakan,” katanya.
Sementara itu, Timbalan Penasihat Keselamatan Kebangsaan, Ben Rhodes, berkata Washington dan Ankara terus bersikap terbuka mengenai bantuan “bukan senjata api” untuk pembangkang Syria.

Kata Rhodes, isu itu akan dibincangkan dalam pertemuan “Sahabat Syria” di Turki pada 1 April ini.
“Kami bertindak atas agenda bersama untuk membantu usaha kemanusiaan dan misi Kofi Annan membawa perubahan yang mendesak di Syria,” katanya. - Reuters

'via Blog this'

No comments: