Pages

Friday, March 9, 2012

'Jangan buat lagi'

Berita Harian Online | 'Jangan buat lagi':Amerika Syarikat perlu belajar daripada kesilapan

WASHINGTON: Askar Amerika Syarikat yang terbabit membakar naskhah al-Quran di sebuah pangkalannya di Afghanistan, bulan lalu, sepatutnya menyedari bahawa perbuatan itu akan menimbulkan kemarahan umat Islam, sama seperti peristiwa menghina al-Quran sebelum ini, kata Suruhanjaya Bebas Hak Asasi Manusia Afghanistan, semalam.

Pengerusinya, Sima Samar, berkata Amerika sebelum ini pernah terbabit dengan isu penghinaan ke atas al-Quran di Teluk Guantanamo, Cuba dan sudah melihat kemarahan umat Islam apabila kitab suci itu dibakar di sebuah gereja di Florida tahun lalu.
Saya tidak faham mengapa mereka melakukannya. Mereka sudah mengetahui akibatnya dalam isu penghinaan al-Quran di Guantanamo dan pembakaran kitab itu di Florida. - Sima Samar, Pengerusi Suruhanjaya Bebas Hak Asasi Manusia Afghanistan
Pegawai Amerika mendakwa naskhah al-Quran itu dirampas daripada tahanan di pangkalan udara Bagram dan dilupuskan secara tidak sengaja di dalam sebuah alat pelupusan.

“Apa yang terjadi kepada naskhah al-Quran itu amat mendukacitakan.

“Saya tidak faham mengapa mereka melakukannya. Mereka tahu akibatnya dalam isu penghinaan al-Quran di Guantanamo dan pembakaran kitab itu di Florida. 

“Ia pasti mencetuskan tunjuk perasaan dan bantahan umat Islam,” katanya. 
Walaupun, Presiden Barack Obama dan pegawai Amerika lain sudah memohon maaf, insiden pembakaran al-Quran itu menyemarakkan semula perasaan anti Amerika di seluruh Afghanistan, termasuk bantahan yang menyebabkan 30 orang terbunuh.

Samar berkata, kejadian itu memberi peluang kepada kelompok konservatif dalam masyarakat untuk memperkukuhkan pengaruh mereka.

Seorang pegawai yang tidak mendedahkan namanya menyatakan, bahawa siasatan yang dijalankan mengesahkan bahawa lima orang askar Amerika dan Afghanistan terbabit dalam insiden itu.

Samar yang berada di Washington bagi menghadiri persidangan Bank Dunia berkata, beliau yakin terhadap keberkesanan hak asasi di Afghanistan berikutan pengunduran kebanyakan tentera asing menjelang akhir 2014.

Beliau berkata beberapa kemajuan berjaya dicapai termasuk peningkatan status wanita, walaupun Afghanistan terbabit dengan peperangan sejak beberapa tahun, selain berdepan bantahan keras kelompok konservatif.

Samar bagaimanapun bimbang dengan sikap Barat yang hanya mementingkan strategi keselamatan.

“Apa yang kurang ialah strategi pelbagai dimensi untuk Afghanistan dan rakyatnya, kerana strategi keselamatan saja tidak memadai,” katanya. – Reuters
'via Blog this'

No comments: