Pages

Friday, February 3, 2012

Zulkifli antara 3 pemimpin JI, Abu Sayyaf mati ditembak tentera Filipina


MANILA: Tentera Filipina berkata, mereka membunuh tiga pemimpin kanan kumpulan Abu Sayyaf yang mempunyai hubungan dengan kumpulan militan Al-Qaeda dan Jemaah Islamiyah, dalam satu serbuan di sebuah pulau terpencil.
Komander tentera wilayah Mejar Jeneral Noel Coballes berkata, mereka antara 15 anggota militan yang terbunuh di Pulau Jolo, kubu kuat Abu Sayyaf di mana mereka dikatakan menahan warga asing yang diculik.

“Pasukan tentera yang berada di sana mengesahkan 15 anggota Abu Sayyaf dan JI terbunuh, termasuk Zulkifli bin Abdul Hir, atau Marwan, Mohammad Ali atau Muawiyah dan ketua Abu Sayyaf, Abu Pula,” katanya.

Zulkifli dari Malaysia adalah ketua Jemaah Islamiyah, kumpulan militan yang dituduh bertanggungjawab dalam beberapa siri serangan keganasan, termasuk pengeboman di Bali pada 2002 yang menyebabkan lebih 200 orang terbunuh.

Kerajaan AS menawarkan ganjaran AS$5 juta (RM15 juta) untuk menangkap Zulkifli.

Pegawai perisikan tentera Filipina berkata, Muawiyah yang mempunyai banyak nama samaran, adalah anggota JI dari Singapura yang melarikan diri ke Filipina tidak lama selepas serangan bom Bali.

Abu Pula, warga Filipina, adalah pengasas dan seorang daripada pemimpin kanan kumpulan Abu Sayyaf, yang ditubuhkan di selatan Filipina pada tahun 1990-an atas wang yang didermakan oleh rangkaian Al-Qaeda.

Kumpulan Abu Sayyaf dipertanggungjawabkan dalam beberapa serangan pengganas paling kejam di Filipina, termasuk mengebom sebuah feri di Manila yang membunuh lebih 100 orang dan beberapa kes culik di kawasan selatan yang ramai myMetro | Zulkifli antara 3 pemimpin JI, Abu Sayyaf mati ditembak tentera Filipina:

'via Blog this'

No comments: