Pages

Friday, February 3, 2012

Renjer dibunuh sebagai balas dendam


BANGKOK: Seorang anggota tentera sukarelawan ditembak mati di daerah Khok Pho di Pattani semalam, manakala dua butir bom tangan dilempar ke arah sebuah kuil Buddha di daerah Nong Chik.
Kejadian itu dilihat sebagai balas dendam terhadap serangan oleh renjer separa tentera yang menyebabkan empat lelaki Islam tempatan maut dan empat lagi cedera malam Ahad lalu.

Anggota renjer sukarelawan itu, Thanong Sinthu, 40, ditembak mati dekat Jalan Nakate-Pattani No.42 dekat Moo 2 di Ban Khamao, semalam.

Dia bekerja sebagai pemandu di kem tentera Ingkhayutthaboriharn, Divisyen Renjer ke-43, Wilayah Nong Chik, Pattani.

Ia unit yang sama di mana anggota renjer yang terlibat dalam kejadian tembakan itu dipindahkan, beberapa jam sebelum tragedi berlaku.

Menurut polis, mangsa dalam perjalanan ke kem menaiki motosikal apabila dua orang penyerang dengan sebuah motosikal mengekorinya dan pemboncengnya melepaskan tembakan sebelum melarikan diri.

Polis berkata, pembunuhan itu mungkin dilakukan oleh anggota pemisah Islam yang mahu membalas dendam.

Kejadian malam Ahad lalu, berlaku selepas renjer tentera dari pangkalan 4302 sedang mengejar suspek militan yang melempar bom tangan M79 ke arah unit mereka.

Mereka bertembung dengan sebuah pikap yang membawa sembilan lelaki Islam di Lebuh raya 418 berdekatan Moo 1 di Ban Kayi di Pulom Poya dan cuba menahannya. - Bangkok PostmyMetro | Renjer dibunuh sebagai balas dendam:

'via Blog this'

No comments: