Pages

Saturday, February 11, 2012

Pertempuran di bandar Homs makin sengit


AMMAN 10 Feb. - Bandar Homs hari ini dipenuhi kereta-kereta kebal pasukan keselamatan Syria ketika puak Alawite melancarkan serangan berterusan buat lima hari berturut-turut ke atas bandar itu.

Penduduk Homs menjangkakan berlaku pertempuran besar-besaran antara kumpulan pemberontak dan pasukan keselamatan Syria dalam tempoh terdekat.

Presiden Bashar al-Assad yang disokong Rusia tidak mengendahkan rayuan daripada pemimpin dunia untuk menghentikan pergolakan yang telah berlarutan selama 11 bulan di Syria.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-moon mengutuk keganasan yang berlaku dalam operasi untuk menggulingkan Assad manakala Duta Turki ke Kesatuan Eropah memberi amaran berhubung risiko tercetusnya perang saudara yang boleh memburukkan lagi keadaan di Syria.

Kumpulan aktivis dalam pada itu menyatakan bantuan kereta kebal dihantar ke Homs sejak dua hari lepas meningkatkan kemungkinan pasukan keselamatan Syria akan menggempur kawasan Sunni.

Jurucakap bagi kumpulan pemberontak, Mejar Maher al-Naimi berkata, adalah sukar untuk menjangkakan bila akan berlakunya pertempuran terbesar namun mendakwa Assad tidak mempunyai pasukan tentera yang mencukupi untuk mengawal bandar Homs.

"Pasukan tentera Assad bergantung kepada kaedah serangan menggunakan bom kerana mereka tidak mempunyai anggota yang mencukupi berbanding jumlah penduduk Homs yang besar," ujarnya.

Katanya, pasukan Tentera Bebas Syria akan mempertahankan bandar itu sehingga ke titisan darah terakhir.

Sementara itu, aktivis Mohammad Hassan berkata, pertempuran antara pasukan keselamatan dan kumpulan pemberontak berkemungkinan berlaku esok.

"Pelancar-pelancar meriam telah diarahkan ke beberapa daerah seperti Bab Amro, Inshaat, Khalidya dan pertempuran boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja," katanya. - REUTERS

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: