Pages

Saturday, February 11, 2012

Mossad latih pembunuh saintis Iran

TEL AVIV: Agensi perisikan Israel, Mossad membiayai dan melatih anggota Pertubuhan Mujahidin Khalq (MKO), kumpulan pengganas anti-Iran, untuk membunuh saintis nuklear republik Islam itu.

Dua pegawai kanan Amerika Syarikat yang enggan dikenali mengesahkan kepada NBC News bahawa MKO bertanggunggungjawab terhadap beberapa pembunuhan saintis nuklear Iran.


“Semua rumusan anda tepat,” kata seorang pegawai berkenaan ketika bercakap mengenai peranan MKO dalam pembunuhan itu dan sokongan daripada Tel Aviv.

Pegawai terbabit berkata, kerajaan Amerika sedar mengenai kempen pembunuhan itu tetapi menafikan Washington terbabit secara langsung dalam serangan berkenaan.


Iran menuduh Amerika Syarikat dan Israel terbabit dalam beberapa pembunuhan saintis nuklearnya.


Dalam kejadian terbaru, Mostafa Ahmadi Roshan ditembak mati pada Januari lalu selepas seorang lelaki bermotosikal melekatkan bom pada keretanya berhampiran Universiti Allameh Tabatabaei.

Pada 29 November 2010, Professor Majid Shahriari dan Dr Fereydoun Abbasi menjadi sasaran pengganas, Shahriari terbunuh serta-merta sementara Dr Abbasi, Ketua Pertubuhan Tenaga Atom Iran sekarang, cedera.


Amerika Syarikat, Israel dan sekutu mereka menuduh Iran berusaha menghasilkan senjata atom menerusi program nuklearnya dan menggunakan alasan itu untuk mendesak Majlis Pertubuhan Bangsa-Banagsa Bersatu mengenakan empat sekatan terhadapnya sebagai cara untuk memaksanya menghentikan aktiviti nuklear.

Pada November 2011, beberapa calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat menggesa supaya dilancarkan operasi sulit, termasuk membunuh saintis nuklear Iran dan melancarkan serangan terhadap negara itu atau mensabotaj program nuklear Teheran. - Agensi

myMetro | Mossad latih pembunuh saintis Iran:

'via Blog this'

No comments: