Pages

Saturday, February 11, 2012

Pemandu teksi tunjuk perasaan isu penyanyi Jepun



MAKIYO


TAIPEI - Sekumpulan pemandu teksi Taiwan yang berang mengadakan tunjuk perasaan semalam bagi menuntut permohonan maaf selepas dua warga Jepun termasuk seorang penyanyi wanita dituduh memukul seorang pemandu teksi tempatan dengan teruk.

"Kami menuntut kebenaran, kami menuntut maruah, kami mahu permohonan maaf," laung puluhan penunjuk perasaan yang berhimpun di Kedutaan Jepun di sini semasa mereka menyerahkan surat bantahan kepada seorang perwakilan Jepun.

Ketika ini, terdapat kebimbangan kes tersebut akan membangkitkan sentimen anti-Jepun kerana Taiwan pernah menjadi koloni negara matahari terbit itu.

Dalam perkembangan berkaitan, penyanyi dan aktres Jepun terbabit, Makiyo yang menetap di sini dan teman lelakinya telah disoal siasat kerana didakwa memukul seorang pemandu teksi yang mengarahkan mereka memakai tali pinggang keledar.

Makiyo memberitahu wartawan selepas kejadian pada 2 Februari lalu bahawa dia tidak menyerang pemandu teksi berkenaan manakala temannya itu pula cuba untuk melindunginya selepas pemandu tersebut menyentuh dadanya dalam satu pertengkaran.

Namun, wanita itu dikecam setelah rakaman kamera litar tertutup menunjukkan dia turut memukul lelaki terbabit dan mengapikan-apikan rakannya supaya memukul si mangsa.

Menurut beberapa doktor yang merawat mangsa, pemandu teksi itu masih dirawat kerana cedera teruk di kepala manakala dua tulang rusuknya turut patah. - AFP

Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: