Pages

Sunday, January 22, 2012

Kutu babi punca wanita rasa tua

Foto
KELUARGA Adelle Huckins.
Foto
Sengkenit



 Sengkenit hisap darah buat mangsa rasa sakit kepala, letih melampau

NEW MARSKE: Seorang ibu kepada tiga orang anak dari New Marske di utara England, berkata beliau menghidap penyakit misteri yang menyebabkan mengalami masalah kesihatan seperti seorang yang berusia 90 tahun, gara-gara digigit sengkenit 20 tahun lalu.
Sengkenit yang juga dikenali sebagai kutu babi atau pirah, adalah sejenis serangga parasit luaran (ektoparasit) yang hidup dengan menghisap darah pada mamalia, burung malah reptilia dan amfibia.
Adelle Huckins, 31, berkata beliau kerap menghidap sakit kepala yang kuat (migrain) rasa letih melampau, sakit seluruh badan manakala mata kirinya membengkak sejak 20 tahun lalu.

Bagaimanapun, hanya pada 2011, Huckins dapat memahami punca yang menyebabkan masalah kesihatannya, apabila pakar perubatan mengesahkan beliau menghidap sejenis penyakit dikenali sebagai penyakit Lyme (Lyme Disease), berpunca daripada jangkitan bakteria yang dibawa oleh sengkenit.

Bakteria dikenali Borrelia burgdorfer kerap ditemui dalam sistem penghadaman haiwan seperti tikus, rusa dan burung. Apabila sengkenit menghisap darah haiwan yang mempunyai bakteria terbabit, ia akan menyebabkan serangga itu turut dijangkiti. Sengkenit boleh memindahkan bakteria itu kepada manusia melalui gigitannya.

Penyakit Lyme melemahkan sistem imunisasi penghidapnya menyebabkan mereka mengalami keletihan melampau, sakit kepala dan bengkak di bahagian sendi. Jika dibiarkan penghidapnya boleh diserang jangkitan kuman pada otak, lumpuh dan boleh membawa maut.
Keterangan doktor berkenaan segera mengingatkan Huckins kepada satu lawatan sambil belajar ke Jerman yang disertainya pada 1991, ketika berusia 11 tahun, apabila beliau digigit sengkenit pada bahagian kaki.

“Gigitan itu menyebabkan ruam di kaki saya, tetapi saya menyangka ia perkara biasa dan tidak memikirkan langsung kesannya selepas itu. Saya tidak terfikir gigitan itu akan mengakibatkan saya dijangkiti penyakit yang membuatkan saya berasa seolah-olah sudah berusia 90 tahun.

“Sejak kembali daripada lawatan itu, kesihatan saya semakin merosot, tetapi pakar perubatan tidak mengetahui punca masalah saya. Serangga itu benar-benar menyebabkan hidup saya menjadi tidak keruan,” katanya.

Huckins berkata beliau mengalami pelbagai tanda penyakit tetapi doktor seringkali mengaitkannya dengan penyakit lain.

“Bagaimanapun apabila saya membaca mengenai penyakit Lyme, saya sedar bahawa saya adalah salah seorang mangsanya. Saya baru berusia 31 tahun tetapi saya berasa seperti sudah berusia 90 tahun,” katanya.

Selama beberapa tahun pakar perubatan kebingungan untuk menerangkan mengenai penyakit yang dialami Huckins, tetapi apabila beliau terbaca mengenai penyakit Lyme di internet, Huckinssedar ia mungkin boleh menjawab persoalan mengelirukan mengenai masalah kesihatannya.

Ujian kesihatan asas yang dijalankan selepas itu memberi jawapan negatif.
Bagaimanapun ujian kedua di Hostpital Nuffield di Newcastle terhadap Tyne membuktikan sangkaan Huckins adalah benar.

Kini Huckins dilanda kebimbangan suaminya Rob mungkin menghidap sama, kerana Lyme boleh berjangkit melalui hubungan seks.

Beliau juga bimbang dengan nasib anaknya Joshua, 9, Kaitlyn, 6 dan Dexter, walaupun tiada bukti Lybe boleh menjangkiti bayi ketika proses kehamilan.

Ketika ini Huckins diberi ubat antibiotik untuk meredakan pelbagai tanda penyakitnya.

“Saya ingin menasihatkan orang ramai agar berhati-hati ketika membuat perjalanan ke luar negara terutama di kawasan desa. Sengkenit hanya serangga halus, tetapi gigitannya menyebabkan hidup saya tunggang terbalik,” katanya. – Agensi 

No comments: