Pages

Tuesday, December 27, 2011

Putin dapat sokongan majoriti rakyat


MOSCOW 26 Dis. - Perdana Menteri Rusia, Vladimir Putin masih mendapat sokongan majoriti rakyat di negara ini, walaupun beribu-ribu penduduk mengadakan perhimpunan besar-besaran di sini kelmarin bagi menuntut pemerintahannya ditamatkan dan pilihan raya baru diadakan.

Jurucakapnya, Dmitry Peskov berkata, sebagai ahli politik dan calon Presiden, pemimpin itu masih menerima sokongan padu rakyat Rusia, sekali gus menunjukkan keenganannya untuk tunduk kepada kemahuan penunjuk perasaan.

"Kita perlu menghormati dan mengakui hakikat bahawa Putin masih menerima sokongan majoriti rakyat," katanya kepada AFP.

Kira-kira 120,000 orang berhimpun di tengah Moscow kelmarin, menyaksikan penunjuk perasaan melaungkan slogan membantah Putin dan menuntut kemenangan partinya pada pilihan raya Parlimen baru-baru ini dibatalkan.

Perhimpunan itu adalah yang terbesar selepas tunjuk perasaan 20 tahun lalu yang menumbangkan Kesatuan Soviet.

Peskov berkata, Putin akan tetap bertanding pada pilihan raya Presiden pada 4 Mac ini, dalam usahanya menerajui Kremlin bagi penggal ketiga selepas empat tahun berkhidmat sebagai Perdana Menteri.

Jurucakap itu bagaimanapun berkata, pendirian penunjuk perasaan kelmarin perlu dihormati, tetapi ia hanyalah suara minoriti.

Pemimpin terakhir Soviet, Mikhail Gorbachev malam Sabtu lalu mendesak Putin meletak jawatan seperti mana yang dibuatnya pada 25 Disember 1991 apabila kesatuan tersebut tumbang. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: