Pages

Tuesday, December 27, 2011

Interpol buru pengasas syarikat implan payu dara



GAMBAR fail bertarikh 17 Januari 2011 di La Seyne-sur-Mer, selatan Perancis merakamkan Jean-Claude Mas memegang implan payu dara. - AFP


LONDON 26 Dis. - Pengasas syarikat Poly Implant Prothese (PIP), Jean-Claude Mas yang kini diburu Interpol berhubung skandal kesihatan kerana implan payu dara keluarannya boleh menjejaskan pemakai, pernah bekerja sebagai penjual daging.

Mas, 72, diburu selepas implan payu dara firma itu yang digunakan lebih 300,000 wanita di seluruh dunia termasuk 40,000 di Britain, dikatakan mudah pecah sehingga boleh mendatangkan risiko kesihatan kepada pemakainya.

Seorang pakar pembedahan plastik Perancis, Patrick Baraf mendedahkan, bahawa pemilik PIP itu pernah bekerja sebagai penjual daging sebelum memulakan karier sebagai pembuat implan payu dara.

"Dia berhenti menjual daging pada 1991 dan mula membuat implan payu dara di bandar Toulon, Perancis," katanya.

Baraf yang pernah beberapa kali bertemu Mas pada persidangan-persidangan mengenai pembedahan plastik di seluruh Eropah berkata, harga implan PIP merupakan yang paling murah di pasaran.

Menurut penyiasat, syarikat itu jimat kira-kira 1 juta pound (RM5 juta) setahun dengan menggunakan silikon industri berbanding silikon perubatan untuk pengeluaran implan payu dara tersebut.

Pemakai implan PIP bimbang bahan itu boleh mendatangkan masalah kesihatan sekiranya ia pecah dan kerajaan Perancis turut menawarkan untuk membiayai kos pembedahan kepada wanita yang berhasrat membuang implan berkenaan.

Peguam Mas, Yves Haddad berkata, anak guamnya terkejut dengan skandal baru yang menggemparkan dunia tersebut, tetapi menegaskan pemilik PIP itu yakin produknya tidak mendatangkan bahaya. - AGENSI

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: