Pages

Saturday, December 24, 2011

Perancis, Turki perang mulut

AKHBAR utama Turki dalam bahasa tempatan, Perancis dan Inggeris menyiarkan berita kecaman ke atas Perancis sebagai tajuk utama, semalam.
AKHBAR utama Turki dalam bahasa tempatan, Perancis dan Inggeris menyiarkan berita kecaman ke atas Perancis sebagai tajuk utama, semalam.
Erdogan tuduh Paris lakukan pembunuhan beramai-ramai di Algeria

ISTANBUL: Perang mulut antara Paris dan Ankara semakin memuncak semalam, apabila Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan menuduh Prancis melakukan pembunuhan beramai-ramai di Algeria dan menghasut kebencian di kalangan penduduk Islam.
Erdogan yang berang dengan keputusan ahli parlimen Perancis mengundi untuk menjadikan satu kesalahan dan menghukum sesiapa yang menafikan berlakunya pembunuhan beramai-ramai penduduk Armenia pada 1915 oleh kerajaan Ottoman, mengecam Presiden Nicolas Sarkozy secara terbuka.
Sebelum itu, duta Turki ke Perancis meninggalkan Paris dan Ankara mengumumkan sekatan diplomatik, mengharamkan kunjungan politik antara kedua-dua negara dan membekukan hubungan ketenteraan antara sekutu NATO.

Perancis mengiktiraf kematian rakyat Armenia pada 1915 sebagai pembunuhan beramai-ramai pada 2001 dan semalam Parlimen meluluskan langkah pertama untuk menguatkuasakan hukuman penjara dan denda 45,000 euro (RM185,217) kepada sesiapa yang menafikannya.

“Pembunuhan dilakukan Perancis dianggarkan ke atas 15 peratus penduduk Algeria bermula sejak 1945. Ini adalah pembunuhan beramai-ramai,” kata Erdogan kepada media, menuduh Sarkozy “menghasut kebencian umat Islam dan Turki untuk memperoleh manfaat pilihan raya.”

“Undian yang dilakukan di Perancis, di mana lima juta umat Islam tinggal, jelas menunjukkan sejauh mana sikap perkauman, diskriminasi dan Islamofobia sampai ke peringkat bahaya di Perancis dan Eropah,” katanya.
Paris jelas terperangkap dengan maklum balas berang Turki.

“Saya menghormati pandangan rakan Turki kami, ia adalah sebuah negara hebat, satu tamadun hebat dan mereka perlu menghormati kami,” kata Sarkozy di Prague ketika beliau menghadiri majlis pengebumian mendiang presiden Czech, Vaclav Havel.

Perancis berjuang menentang perang panjang gerila antara 1954 hingga 1962 untuk cuba mempertahankan jajahannya di Algeria. Anggaran jumlah yang terbunuh bagaimanapun berbeza. Algeria meletakkan angkanya kepada lebih sejuta, manakala pakar sejarah Perancis menganggarkan jumlahnya seramai 250,000 orang.

Erdogan berkata bapa Sarkozy menjadi anggota tentera Rom Perancis di Algeria pada 1945 dan patut memberitahu anak lelakinya mengenai “pembunuhan” itu. – AFP
Berita Harian Online | Perancis, Turki perang mulut:

'via Blog this'

No comments: