Pages

Saturday, December 3, 2011

180 firma Iran dikena sekatan


WASHINGTON 2 Dis. – Kesatuan Eropah (EU) semalam mengenakan sekatan ke atas lebih 180 syarikat Iran dan individu selepas Teheran enggan memenuhi gesaan antarabangsa bagi menghentikan program nuklearnya.

Dewan Senat Amerika Syarikat (AS) pula meluluskan usul sekatan lebih keras terhadap Iran iaitu menghukum institusi kewangan asing yang menjalankan perniagaan dengan Bank Pusat Iran, badan utama yang mengurus hasil minyak negara itu.

Seorang diplomat berkata, menteri-menteri kewangan EU bersetuju untuk mencari pendekatan mengenakan hukuman tambahan yang akan menjadikan sektor tenaga Iran sebagai sasaran.

Pendapat negara-negara EU berbeza berhubung menjadikan sektor minyak Iran sebagai sasaran dengan pembekuan aset Bank Pusat Iran.

Menteri Luar Britain, William Hague (gambar) sebelum ini berkata, beliau berharap sekatan terbaru EU akan membawa kesan serangan terhadap pusat kewangan Teheran.

Menteri Luar Jerman, Guido Westerwelle juga menyatakan sekatan itu akan `mengeringkan’ sumber kewangan Iran.

Dalam pada itu, Dewan Senat AS meluluskan usul itu yang dicadangkan oleh Senator Robert Menendez dan Senator Mark Kirk dengan undian 100-0.

Usul itu akan membenarkan Presiden AS, Barack Obama mengenakan sekatan ke atas bank asing yang didapati menjalankan transaksi kewangan dengan Bank Pusat Iran.

Sekatan itu diluluskan sebagai penggubalan kepada satu rang undang-undang pertahanan yang akan diluluskan oleh Dewan Senat.

Peruntukan undang-undang hampir sama juga telah diluluskan oleh satu jawatankuasa Dewan Perwakilan yang meningkatkan kemungkinan beberapa versinya akan dihantar kepada Obama untuk kelulusan.

Keputusan itu tetap dicapai walaupun menerima amaran daripada pentadbiran Obama yang menyatakan bahawa mengancam sekutu negara ini bukan cara terbaik untuk mendapatkan kerjasama dalam tindakan terhadap Iran.

AS telah menghalang bank-banknya untuk berniaga dengan Bank Pusat Iran jadi sekatan baru itu akan menggesa bank asing turut berbuat demikian dengan ancaman mereka akan disekat daripada sistem kewangan negara ini. – Reuters/AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: