Pages

Saturday, December 3, 2011

Clinton temui Suu Kyi



Hillary Clinton (kiri) dan Aung San Suu Kyi bersiar-siar di halaman rumah Suu Kyi di Yangon selepas kedua-dua pemimpin itu mengadakan rundingan di rumah itu, semalam. - REUTERS


YANGON 2 Dis. - Pemimpin parti pembangkang Myanmar, Aung San Suu Kyi hari ini berkata, dia yakin dengan peluang untuk melakukan pembaharuan demokrasi di negara ini selepas mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton yang kini dalam rangka lawatan ke negara ini.

Dalam satu pertemuan, semalam yang tidak pernah dibayangkan lebih setahun lalu, Clinton berbincang secara mendalam dengan pemenang Hadiah Nobel Keamanan di rumah agam miliknya yang terletak di tepi tasik di bandar ini.

"Saya rasa ini merupakan saat bersejarah bagi negara kami berdua kerana kami berharap daripada pertemuan ini kami mampu meneruskan hubungan persahabatan dan persefahaman yang mengikat negara kita sejak merdeka.

"Saya amat yakin jika kita bekerjasama, tiada laluan untuk berpatah balik daripada demokrasi.

"Masih banyak yang perlu dilakukan oleh rejim baru yang disokong oleh tentera tetapi kami berharap dapat ke arah itu (demokrasi) secepat mungkin," katanya selepas pertemuan tersebut.

Hari ini merupakan hari terakhir Clinton mengadakan lawatan selama tiga hari ke Myanmar di mana dia menawarkan konsesi tambahan kepada rejim itu, termasuk melonggarkan sekatan ke atas bantuan asing.

Ia merupakan pertemuan pertama antara Suu Kyi dan Clinton, dua wanita yang dikenali di dunia, dalam sebuah majlis makan malam tertutup di mana Clinton menyerahkan sendiri surat peribadi daripada Presiden Barack Obama kepada Suu Kyi.

Obama menerusi mesej di dalam surat tersebut berterima kasih kepada Suu Kyi atas inspirasinya kepada orang ramai di seluruh dunia dan turut berkata, AS sentiasa menyokongnya. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: