Pages

Saturday, September 24, 2011

Turki tolak cadangan Perancis Palestin jadi negara bukan anggota PBB

BRUSSELS: Timbalan Perdana Menteri Turki, Bulent Arinc menolak cadangan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, yang meminta Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) membenarkan Palestin menjadi negara bukan anggota.
“Nampaknya ada sesetengah negara yang mengubah fikirannya mereka disebabkan pengaruh daripada Israel,” kata Bulent.
“Apa yang Sarkozy kata mengenai Palestin sama seperti apa yang dia pernah cakap mengenai Turki, apabila dia mencadangkan Turki tidak menjadi anggota penuh Kesatuan Eropah,” katanya.

Perancis dan Jerman mencadangkan Turki menjadi anggota “perkongsian alternatif” Kesatuan Eropah, di mana cadangan itu sentiasa ditolak oleh Ankara ketika rundingan untuk menjadi anggota penuh, dibuat.


Merujuk kepada permohonan Palestin untuk menjadi anggota PBB, Bulent berkata, “Saya harap, permohonan Palestin menjadi anggota penuh, diterima oleh majlis.”

Dalam ucapannya Rabu lalu di Perhimpunan Agung PBB, Sarkozy meminta PBB menerima Palestin sebagai negara bukan ahli, menaikkan taraf daripada hanya sebagai pemerhati tetapi menolak permohonan Palestin untuk menjadi anggota penuh PBB.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, dalam ucapannya di Persidangan itu meminta “tekanan” antarabangsa diberikan kepada Israel untuk berdamai dengan Palestin. - AFP

No comments: