Pages

Saturday, September 24, 2011

Tunggu detik bersejarah

RAMALLAH: Rakyat Palestin sudah bersedia untuk meraikan permohonan rasmi untuk menjadi anggota Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu walaupun mendapat tentangan daripada Washington dan Israel, semalam.
Sebuah televisyen besar diletakkan di tengah bandar ini untuk rakyat menyaksikan Presiden Palestin, Mahmud Abbas memberi ucapan bersejarah di Perhimpunan Agung PBB.
Rakyat Palestin dijangka berhimpun pada jam 3petang (waktu GMT), setengah jam awal sebelum Mahmud dijadualkan menyerahkan permohonan secara rasmi kepada Setiausaha PBB, Ban Ki-moon pada jam 3.35 petang (waktu GMT) di New York.

Mahmud dijangka membuat ucapannya pada jam 4.30 petang (waktu GMT) dan Kementerian Hal Ehwal Agama Palestin, telah meminta semua masjid di Tebing Barat melaungkan ucapan “Syukur kepada Allah dan memohon supaya Allah membantu Mahmud untuk merealisasikan impian rakyat Palestin.”


Semua jalan di pekan dan bandar utama dipenuhi kibaran bendera Palestin dan panji-panji logo kempen untuk Palestin menjadi anggota PBB yang ke 194. - AFP

No comments: