Pages

Sunday, August 28, 2011

Pelajar tipu bantuan bakal dihukum

KUALA TERENGGANU - Seramai lapan pelajar dari negeri ini bakal dihadapkan ke mahkamah bulan depan gara-gara menipu untuk mendapatkan bantuan persediaan pelajaran peringkat diploma sebanyak RM750 tahun lalu.
Perkara itu dinyatakan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said (gambar) selepas nama kelapan-lapan pelajar terbabit dikesan tidak terdapat dalam senarai penerima bantuan pelajar layak yang sepatutnya.
Menurut Ahmad, tujuh daripada lapan pelajar itu akan didakwa kerana dengan sengaja melakukan penukaran empat angka terakhir dalam salinan kad pengenalan orang lain.
Jelasnya, seorang lagi pelajar akan didakwa kerana mencetak dan meminda surat tawaran seorang pelajar lain dengan niat untuk menipu bagi mendapatkan dana tersebut.
"Tindakan ini diharap dapat memberi peringatan kepada pelajar-pelajar lain agar kes seperti ini tidak berlaku lagi," katanya selepas menyampaikan bantuan persediaan Yayasan Terengganu (YT) kepada penuntut institut pengajian tinggi (IPT) peringkat ijazah 2011 di sini semalam.
Pada majlis itu, seramai 4,062 penuntut IPT peringkat ijazah di negeri ini menerima bantuan wang tunai berjumlah RM1,000 setiap seorang.
"Saya harap para pelajar akan memanfaatkan bantuan ini dengan sebaiknya dan tidak akan menghampakan harapan semua pihak terutamanya ibu bapa mereka," kata Ahmad.-kosmo

No comments: