Pages

Sunday, August 28, 2011

Laluan LPT2 sudah dibuka




BEGINILAH pemandangan LPT2 dari arah Bukit Besi ke Ajil yang dibuka sempena cuti Hari Raya Aidilfitri tahun ini.





KUALA TERENGGANU - Sempena musim cuti Hari Raya Aidilfitri, Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua (LPT2) bagi laluan Bukit Besi ke Bukit Payung telah dibuka untuk semua laluan sejak 22 Ogos lalu.
Pembukaan itu melibatkan tiga laluan iaitu dari Persimpangan Bukit Besi ke Persimpangan Ajil sejauh 42.4 kilometer (KM) dan Persimpangan Telemung ke Persimpangan Kuala Terengganu di Kampung Gemuroh sejauh 12.6KM.
Turut boleh digunakan oleh pengguna adalah laluan Jalan Penghubung Bukit Payong di Batu 9 dan Simpang Udang menghala ke Persimpangan Telemung sejauh kira-kira 16.3KM.
Pembukaan itu sekali gus memberi kemudahan kepada pengguna dari arah Dungun dan Kuantan, Pahang ke Ajil dan Kuala Berang tanpa menggunakan jalan persekutuan.
Ia juga menjimatkan masa perjalanan dari 40 minit ke 25 minit sahaja.
Bagi pengguna jalan raya yang ingin ke Kota Bharu, Kelantan pula, mereka boleh menggunakan jalan dari Persimpangan Bertingkat Ajil melalui Jalan Ajil-Kuala Berang dan masuk ke jalan besar yang menghubungkan semula Jalan Persekutuan 3 melalui Sungai Tong menghala ke Kelantan atau utara Pantai Timur.
Laporan awal sebelum ini menyebut LPT2 dijangka siap dan boleh digunakan sepenuhnya pada Jun 2012.
LPT2 melibatkan 12 pakej dari Jabor ke Kampung Gemuroh sejauh 182.60KM.
Antara laluan yang terlibat ialah Cenih, Cukai, Kijal Kertih, Paka, Dungun dan Kuala Terengganu.

No comments: