Pages

Wednesday, August 3, 2011

Kebuluran tak halang ibadah


PENDUDUK Somalia mengalami kebuluran paling teruk dalam sejarah ketika ini.
PENDUDUK Somalia mengalami kebuluran paling teruk dalam sejarah ketika ini.


DADAAB (Kenya): Ketika umat Islam seluruh dunia meraikan kedatangan Ramadan, Faduma Aden, terpaksa menahan lapar sepanjang hari kerana tidak cukup makanan untuk ber-buka. 

Ibu kepada tiga anak dari Somalia yang berhadapan dengan masalah kebuluran itu berkata, beliau tetap berpuasa.
Hidangan mewah untuk buka puasa tidak pernah difikirkan kebanyakan penduduk Somalia yang berhadapan dengan kebuluran paling teruk dalam sejarah. Biarpun Islam mengecualikan puasa kepada mereka yang sakit, kebanyakan penduduk Somalia tetap melakukannya.

Seperti yang lain, Mohamed Mohamud Abdulle malu kerana tiada makanan ‘bagi memenuhi kepuasan’ ketika berbuka selepas berpuasa sepanjang hari. 

“Bagaimana saya boleh berpuasa jika tidak ada apa-apa untuk berbuka? Semua ahli keluarga kelaparan. Kelaparan memaksa saya ke sini,” kata Abdulle antara puluhan ribu yang berjalan ke kem pelarian di negara jiran, Kenya. 

Penduduk Somalia sudah biasa ‘berpuasa’ berminggu malah berbulan lamanya kerana kekurangan makanan. “Saya tidak boleh berpuasa kerana tidak mempunyai makanan untuk berbuka dan sahur,” kata Nur Ahmed, bapa kepada enam anak di kem yang menempatkan pelarian Somalia di Mogadishu. Isterinya meninggal tahun lalu ketika bersalin. 
Sheik Ali Sheik Hussein, ketua masjid di Mogadishu bimbang apabila ramai penduduk tidak dapat berpuasa kerana terlalu lemah akibat kelaparan dan tiada makanan untuk berbuka. 

“Kami meminta umat Islam seluruh dunia menderma bagi membantu mereka yang kebuluran,” katanya. – AP 
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kebulurantakhalangibadah/Article

No comments: