Pages

Wednesday, August 10, 2011

Jari tersepit tombol pintu

SANDAKAN: Seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun terpaksa menahan kesakitan lebih sejam apabila jari telunjuknya tersepit di tombol pintu ketika cuba membuka pintu biliknya untuk bersahur bersama keluarga di Taman Rimba, Jalan Batu 7, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 1.41 pagi, mangsa Danial Hanif, 7, dipercayai bangun bersahur bersama ahli keluarganya.

Bagaimanapun, ketika cuba membuka pintu bilik, tiba-tiba jari telunjuknya termasuk ke dalam tombol pintu yang dipercayai sudah rosak.

Ahli keluarga mangsa yang terkejut dengan kejadian itu cuba membantu namun gagal membuka tombol besi itu.

Mangsa terpaksa dikejarkan ke Hospital Duchess of Kent dengan jarinya yang masih tersangkut di tombol besi itu.

Pihak hospital juga gagal mengeluarkan jari kanak-kanak itu dan terpaksa mendapatkan bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sandakan. Selepas lebih sejam, akhirnya jari mangsa yang tersepit pada tombol besi berkenaan berjaya dikeluarkan dengan menggunakan pemotong hidraulik.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sandakan, Jemi Shin Ujin berkata, bomba menerima maklumat daripada hospital mengenai kejadian itu.
“jbpm sANDAKAN MENERIMA PANGGILAN JAM 1.41 PAGI DAN Sepasukan anggota bergegas ke hospital dan mendapati tangan mangsa masih tersepit pada tombol besi pintu berkenaan.

“Pihak bomba terpaksa mengambil masa sejam untuk mengeluarkan jari mangsa dengan berhati-hati kerana bimbang akan mendatangkan kecederaan lebih teruk lagi,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, pemotong hidraulik terpaksa digunakan untuk memotong besi tombol berkenaan sebelum berjaya mengeluarkan jari mangsa pada jam 2.49 pagi.

“Jari kanan mangsa cuma mengalami bengkak dan tiada kecederaan serius dilaporkan oleh hospital,” katanya.
-hmetro

No comments: