Pages

Wednesday, August 10, 2011

BBM pilihan perusuh

LONDON: Kekacauan yang melanda sebahagian besar bandar raya ini selama tiga hari sejak malam Ahad lalu sekali lagi menimbulkan persoalan mengenai peranan yang boleh dimainkan teknologi dalam menganjur dan mengumpulkan orang ramai.
Ketika revolusi Arab awal tahun ini, tumpuan ialah terhadap Facebook dan Twitter.

Bagaimanapun, bagi perusuh di Tottenham, Enfield dan Brixton, peralatan komunikasi utama mereka ialah BlackBerry Messenger (BBM). Ia seolah-olah menjadi rangkaian kod sosial persendirian sepanjang keganasan itu.

Telefon bimbit pintar Blackberry begitu polular di kalangan remaja di kedua-dua belah Atlantik.

Ia juga lebih murah berbanding model Android dan iPhone.

Namun, perisian canggih yang dimiliki membolehkan Blackberry berjaya menguasai pasaran. BBM ialah aplikasi penghantaran mesej segera, membolehkan penggunaan berkomunikasi dengan cara yang sama untuk menghantar mesej serta percuma kerana penghantaran dan penerimaan dilakukan menerusi Internet, Menurut penganalisis, ia menggantikan penggunaan mesej pesanan ringkas (SMS) di kalangan golongan muda.

“Kami melihat kejatuhan dalam penggunaan SMS di kalangan golongan muda dan pemacu utama kini ialah BlackBerry,” kata Graham Brown dari Mobile Youth, April lalu. Setiap pengguna mempunyai nombor pengenalan diri (PIN) yang unik yang membolehkan pengguna BBM lain menghubungi mereka.

PIN BBM lebih tersedia untuk dikongsi bersama berbanding nombor telefon, membolehkan berita tersebar lebih cepat menerusi rangkaian itu berbanding SMS.

Bagi pihak berkuasa yang berhasrat mengesan kekacauan menerusi teknologi ini, ia berdepan dengan masalah, tidak seperti rangkain sosial Facebook dan Twitter. - Agensi, hmetro

No comments: