Pages

Friday, August 12, 2011

Awas perusuh: PM Britain

Foto
POLIS menahan seorang suspek perusuh dalam serbuan di Churchill Gardens, Pimlico, London.
Foto
PEKERJA sekolah, Alexis Bailey menutup muka selepas mengaku bersalah di mahkamah mencuri ketika rusuhan melanda London.



Cameron janji hukuman setimpal cetus kekacauan, kerugian ditaksir RM960j

LONDON: Perdana Menteri Britain, David Cameron, berjanji menghukum perusuh dalam kekacauan terburuk negara itu dan kerugian ditaksirkan mencapai £200 juta (RM960 juta) selepas ketegangan sejak hujung minggu lalu mengorbankan empat nyawa.
Cameron yang membenarkan anggota polis melepaskan tembakan peluru getah dan meriam air jika perlu juga sedia menimbang tindakan mengehadkan penggunaan alat media sosial jika ia didapati membantu ‘keganasan, kekacauan dan jenayah.’
Kepada mereka yang tidak mematuhi undang-undang termasuk penjenayah, saya mahu berkata bahawa kami akan kesan dan tahan kamu, kami akan hukum kamu. - David Cameron, Perdana Menteri Britain
“Usaha bertindak balas sudah bermula,” katanya dalam sesi kecemasan Parlimen yang mengakui bilangan anggota polis dan taktik keselamatan gagal menyekat keganasan daripada merebak dari London ke bandar lain.

“Kepada mereka yang tidak mematuhi undang-undang termasuk penjenayah, saya mahu berkata bahawa kami akan kesan dan tahan kamu, kami akan hukum kamu.

“Kamu perlu terima padahnya atas apa yang kamu lakukan,” kata Perdana Menteri Britain itu yang mengekalkan kawalan 16,000 anggota polis di London.

Pegawai juga berkata, mereka sedang berbincang dengan agensi perisikan dan syarikat komunikasi sama ada perkhidmatan mesej dapat dihentikan di kawasan tertentu pada masa tertentu.
“Pihak berkuasa menimbang sama ada wajar menghentikan komunikasi mereka yang menggunakan laman web dan khidmat tertentu apabila kita tahu mereka merancang keganasan, kekacauan dan jenayah,” kata Cameron.

Beliau berjanji memberi pampasan kepada penduduk yang kehilangan rumah meskipun kediaman itu tidak ada perlindungan insurans.

Cameron yang menunggu dua hari sebelum pulang daripada bercuti untuk menangani isu itu menafikan kekacauan itu ada kena dengan rancangan kerajaan mengurangkan perbelanjaan awam,.

Pemimpin masyarakat berkata, jurang taraf hidup terlalu besar, pengurangan bajet perkhidmatan awam dan pengangguran di kalangan remaja adalah punca utama keganasan di Birmingham, Manchester dan bandar lain yang dihuni pelbagai etnik.

“Kulit hitam, keturunan Asia , kulit putih tinggal dalam satu kawasan. Mengapa kita perlu bunuh sesama kita,” kata Tariq Jahan yang kehilangan anaknya selepas dilanggar kereta oleh perusuh.

Ramai penduduk Britain berang dengan keganasan yang meletus di tempat sendiri selepas kes seorang pelajar Malaysia diserang dan seorang wanita Poland melompat dari bangunan terbakar disiarkan di dada akhbar. – Reuters , bharian

No comments: