Pages

Thursday, August 18, 2011

9 maut, SUV bertembung lori


BEGINILAH keadaan lori yang bertembung dengan kenderaan SUV jenis Toyota Rush menyebabkan sembilan lelaki warga Indonesia maut dekat Sri Aman, Sarawak, semalam. - Ihsan SIN CHEW



SRI AMAN 17 Ogos - Sembilan lelaki warga Indonesia maut manakala seorang lagi parah apabila kenderaan utiliti sukan (SUV) yang mereka naiki bertembung dengan sebuah lori di Jelukong, Engkilili dekat sini awal pagi ini.
Nahas ngeri itu berlaku kira-kira pukul 3.30 pagi ketika SUV jenis Toyota Rush itu yang menghala ke Kuching dipercayai hilang kawalan akibat kabus tebal.
Ia kemudian bertembung dengan sebuah lori pengangkut buah dan sayur yang datang dari arah bertentangan.
Rempuhan kuat itu menyebabkan lori dinaiki dua lelaki tempatan terbabas manakala SUV tersebut remuk teruk menyebabkan sembilan daripadanya maut di tempat kejadian.
Mangsa yang terbunuh ialah Juhran, 26; Asmadi, 51; Yusran Said, 29; Maulidi Jabiah, 25; Ilham Tamrin, 27; Ilham Muzani, 26; Jafri Annuar, 26; Junaidi Tamrin, 38, dan Muslimin Jabiah, 25.
Sementara itu, pemandu lori berkenaan bersama rakannya hanya mengalami cedera ringan.
Kesemua mayat serta mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Sri Aman untuk tindakan lanjut.
Menurut sumber polis, siasatan awal pihaknya mendapati kesemua warga Indonesia terbabit mempunyai permit kerja dan pasport serta memasuki negara ini secara sah.
Pihak polis juga dikatakan sedang berhubung dengan pihak Konsulat Kedutaan Indonesia bagi menguruskan penghantaran pulang mayat mangsa.
"Punca sebenar kemalangan masih disiasat. Turut menjadi persoalan adalah jumlah penumpang yang begitu ramai dalam sebuah kenderaan itu," katanya.-utusan

No comments: