Pages

Thursday, August 18, 2011

2 hasut di Facebook kena empat tahun

LONDON: Dua lelaki yang menggunakan laman rangkaian sosial Facebook untuk menghasut rusuhan ketika keadaan huru-hara di Britain minggu lalu dijatuhi hukuman penjara empat tahun, kata polis.

Jordan Blackshaw, 20, dari Cheshire dan Perry Sutcliffe-Keenan, 22, dari Warrington, kedua-duanya di barat laut England, dipenjarakan selepas didapati menubuhkan satu ruangan Facebook untuk menggalakkan penduduk di bandar asal mereka supaya merusuh.
Ruangan Blackshaw, ‘Smash Down Northwich Town,’ menggalakkan penduduk berkumpul di balik maccies - dipercayai restoran McDonald di pusat bandar Northwich, Selasa lalu.
Ruangan Sutcliffe-Keenan, ‘Let's Have a Riot in Latchford,’ menggesa penduduk merusuh pada hari berikutnya.

“Hukuman yang dijatuhkan hari ini membuktikan bagaimana teknologi boleh disalah guna untuk menghasut aktiviti jenayah dan menghantar satu mesej untuk mencetuskan kacau-bilau dan,” kata Penolong Ketua Polis Chesire Konstabel Phil Thompson.

“Sesiapa yang mahu mencetuskan huru hara akan berdepan penguatkuasaan undang-undang,” tambahnya.

Lima orang terkorban ketika rusuhan empat hari yang diburukkan lagi dengan perbuatan mencuri dan membakar bangunan di London ini dan beberapa bandar besar lain di England.
Pendakwa raya Martin McRobb berkata ruangan itu mencetuskan perasaan panik dan perubahan tiba-tiba di kalangan penduduk tempatan.

“Jordan Blackshaw dan Perry Sutcliffe yang melakukan kegiatan dengan bebas dan berasa selamat di rumah mereka mungkin berpendapat tidak menjadi satu kesalahan jika menubuhkan satu ruangan Facebook bagi menghasut yang lain untuk mengambil bahagian dalam rusuhan di Chesire. Anggapan itu salah,” katanya. – AFP
-bharian  

No comments: