Pages

Thursday, August 18, 2011

Russia terus bekal senjata kepada Syria

MOSCOW: Russia terus membekalkan senjata kepada Syria meskipun didesak oleh masyarakat antarabangsa supaya berhenti berbuat demikian.
“Sementara tidak ada sekatan diumumkan dan tidak ada arahan daripada kerajaan, kami akan terus memenuhi perjanjian urusniaga itu,” kata Anatoly Isaikin, Ketua Rosoboronexport, agensi pengeksportan senjata Russia.

Bercakap di pertunjukan udara antarabangsa MAKS di Moscow, beliau berkata, Russia membekalkan Syria dengan jet latihan Yak-130 dan kelengkapan tentera lain.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton minggu lalu mendesak Russia berhenti menjual senjata kepada Damsyik dalam usaha meningkatkan tekanan terhadap Presiden Syria, Bashar al-Assad supaya mengakhiri serangan terhadap penunjuk perasaan.

Dalam wawancara dengan CBS News, Hillary mencadangkan supaya China dan India mengenakan sekatan tenaga terhadap Syria sementara Russia menamatkan penjualan senjata kepada negara yang sedang bergolak itu.

Russia mempunyai hubungan rapat dengan Syria sejak puluhan tahun lalu dan kekal sebagai pembekal utama senjata negara itu. - AFP, hmetro

No comments: