Pages

Monday, July 18, 2011

Pecahkan empayar Murdoch: Miliband





MILIBAND.
MILIBAND.



MURDOCH.
MURDOCH.


LONDON: Ketua pembangkang Britain, Ed Miliband semalam meningkatkan tekanan terhadap Rupert Murdoch dan News International dengan berkata, empayar bilionair media itu di Britain perlu dipecahkan.
Ketua Parti Buruh itu menggesa semua parti politik bersetuju terhadap undang-undang baru berhubung hak pemilikan media yang akan memecahkan monopoli ke atas pemilikan imedia - serangan secara langsung terhadap empayar Murdoch.

Tekanan yang semakin meningkat daripada Miliband itu dilakukan selepas dakwaan daripada satu sumber Scotland Yard bahawa eksekutif di News International, termasuk anak Murdoch, James, disiasat berhubung kemungkinan menyembunyikan skandal merakam bualan telefon.

James dan Rebeka Brooks, bekas Ketua Eksekutif News International menafikan mengetahui sebarang salah laku. Akhbar Sunday Telegraph melaporkan bahawa Scotland Yard ingin tahu mengapa beberapa siri e-mel tidak diserahkan kepada polis sehigga Januari tahun ini, empat tahun selepas ia disampaikan oleh News International kepada sebuah syarikat guaman luar.

Dalam temuramah dengan akhbar Observer, Miliband berkata, undang-undang yang ada sekarang sudah lapuk dan perlu dipinda, sesuai dengan era digital penerbitan dan penyiaran.


Meskipun dengan penutupan akhbar News of the World dan tindakan News International menarik diri daripada membida televisyen satelit BSkyB serta perletakan jawatan pegawai kanannya, Rebeka Brooks, Miliband berkata, Murdoch tidak bertindak secukupnya untuk mengembalikan kepercayaan orang ramai terhadap industri media yang tercemar teruk. “Saya berpendapat, kita perlu melihat kepada keadaan di mana seorang hanya boleh memiliki tidak lebih daripada 20 peratus pasaran akhbar, platform Sky dan Sky News.

“Jika anda mahu mengurangkan penyalahgunaan kuasa, pemilikan monopoli seumpama itu memang berbahaya,” kata ketua pembangkan itu.

Beliau menuduh Murdoch mempunyai terlalu banyak kuasa terhadap kehidupan rakyat Britain. - Agensi

myMetro | Pecahkan empayar Murdoch: Miliband

No comments: