Pages

Monday, July 4, 2011

Nato tidak akan henti serangan

TRIPOLI - Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) kelmarin menegaskan tidak akan menghentikan serangan udara ke atas Libya walaupun selepas pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi mengancam akan menyerang warga Eropah jika serangan diteruskan.

Gesaan Gaddafi itu tidak diendahkan tentera pakatan dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton menolak ugutan Gaddafi sebaliknya meminta pemimpin itu berundur daripada tampuk pemerintahan.

Dalam satu mesej telefon kepada 100,000 penyokongnya di Tripoli kelmarin, Gaddafi menggesa Nato menghentikan serangan ke atas Libya atau berhadapan risiko diserang pejuang negara Afrika Utara itu.

“Pejuang Libya boleh menyerang rumah, pejabat dan keluarga anda seperti yang anda lakukan terhadap pejabat, rumah dan kanak-kanak Libya yang anda anggap sebagai sasaran ketenteraan sah,” katanya.

Namun pakatan tentera bersekutu Barat tetap berdegil dan enggan menamatkan serangan sebaliknya mengumumkan akan meningkatkan serangan ke atas tentera Gaddafi.
SH

No comments: