Pages

Sunday, June 12, 2011

Keluarga enam nelayan terkejut

PONTIAN 11 Jun - Ahli keluarga enam nelayan yang ditahan di Indonesia melahirkan rasa terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi Pekan Baru yang menolak rayuan mereka untuk membebaskan nelayan terlibat daripada tuduhan menceroboh perairan negara itu.
Menurut bapa kepada seorang nelayan yang ditahan, Ariss Baba, dia masih mengingati janji Koordinator Informasi Sosial dan Budaya Kedutaan Indonesia, Surayana Sastradiredjo, yang menyatakan kesemua mereka akan dibebaskan melalui saluran diplomatik.
"Kami sekeluarga berharap, rayuan terakhir ini akan memihak kepada mereka yang sudah hampir empat bulan terpisah daripada keluarga masing-masing sejak ditahan pada Mac lalu," ujarnya.
Sementara itu, abang kepada Ibrahim Mohd. Kassim, Tahir Mohd. Kassim berkata, mereka kecewa dengan keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah di Pekan Baru itu.
Katanya, mereka sekeluarga telah mengeluarkan kos yang banyak bagi menampung segala perbelanjaan semasa adiknya mula ditahan di Bengkalis, seterusnya di Pekan Baru sejak tiga bulan yang lalu.
"Kami sekeluarga masih menaruh harapan supaya kesemua mereka dapat dibebaskan agar dapat menyambut puasa serta Hari Raya Aidilfitri bersama-sama," ujarnya.
Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

No comments: