Pages

Tuesday, April 5, 2011

Utusan khas Gaddafi cari penyelesaian krisis Libya


Abdul-Ati al-Obeidi berjabat tangan dengan Perdana Menteri Greece, George Papandreou dalam pertemuan mereka di Athens, Greece pada Ahad lalu.


BENGHAZI, Libya - Seorang utusan khas pemerintah Libya, Abdul-Ati al-Obeidi kelmarin memberitahu Perdana Menteri Greece, George Papandreou bahawa Muammar Gaddafi sedang mencari jalan untuk menyelesaikan krisis di Libya selepas serangan udara tentera sekutu Barat dilihat cuba menumbangkan pemerintahannya sejak dua minggu lalu.
Al-Obeidi yang juga Timbalan Menteri Luar Libya dijangka meneruskan kunjungan ke Turki dan Malta sebagai isyarat bahawa rejim Gaddafi bersedia untuk berlembut bagi menyelesaikan krisis dalaman Libya.
"Daripada komen utusan khas Libya, jelas bahawa rejim tersebut cuba mencari penyelesaian," kata Menteri Luar Greece, Dimitris Droutsas dalam satu kenyataan selepas pertemuan di Athens.
Droutsas menegaskan bahawa Greece menyokong desakan masyarakat antarabangsa supaya Libya mematuhi resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang memberi kebenaran terhadap serangan udara, selain menuntut Gaddafi dan puak pemberontak menamatkan pertempuran.
"Hormati dan laksanakan sepenuhnya resolusi PBB, segera kuatkuasakan gencatan senjata, tamatkan keganasan dan pertempuran terutama ke atas orang awam Libya," kata Droutsas.
Kerajaan Gaddafi sebelum ini pernah mengumumkan beberapa gencatan senjata, namun tidak mematuhinya.
Jumaat lalu, utusan khas Libya mennyatakan kerajaan Gaddafi cuba untuk mengadakan perbincangan bersama Amerika Syarikat (AS), Britain dan Perancis dalam usaha menghentikan serangan udara yang bermula pada 19 Mac lalu. - Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: