Pages

Tuesday, April 5, 2011

Gaddafi, anak mesti disingkir




SEORANG anggota pemberontak mengawal berhampiran kenderaan yang musnah ketika berbalas tembak dengan tentera Gaddafi di Brega, semalam.
SEORANG anggota pemberontak mengawal berhampiran kenderaan yang musnah ketika berbalas tembak dengan tentera Gaddafi di Brega, semalam.





Gaddafi, anak mesti disingkir



BENGHAZI: Pemberontak Libya semalam menegaskan, seluruh anggota keluarga Muammar Gaddafi perlu meninggalkan negara itu sebelum sebarang gencatan senjata dengan tentera rejim itu boleh dilaksanakan.
Akhbar New York Times melaporkan, dua anak pemimpin Libya itu menawar diri untuk menyelia peralihan kepada pemerintahan demokrasi berperlembagaan yang akan turut membabitkan penyingkiran bapa mereka.

Pemberontak bagaimanapun menolak sebarang tawaran membabitkan keluarga Gaddafi.

“Gaddafi dan anak mereka mesti meninggalkan Libya sebelum sebarang rundingan diplomatik boleh dilaksanakan,” kata jurucakap Majlis Peralihan Kebangsaan, Shamseddin Abdulmelah.

Menurutnya, rejim itu kehilangan semua hak untuk berunding mengenai jalan keluar selepas ia meneruskan pengeboman terhadap Misrata meskipun ia menghantar Timbalan Menteri Luar, Abdelati Laabidi ke Athens untuk berbincang bagi mencari jalan menyelesaikan konflik berkenaan.


“Bagaimana anda boleh berunding dengan senjata di hala pada anda?” kata Sahmseddin.

New York Times memetik seorang diplomat dan seorang pegawai Libya yang tidak disebut namanya sebagai berkata, peralihan kuasa itu akan diketuai oleh anak Gaddafi, Seif al-Islam.

Namun, menurut Shamseddin, reputasi Seif sebagai orang yang mahu melakukan perubahan dari dalam rejim itu sejak kebangkitan rakyat bermula 15 Februarli lalu adalah tidak berasas sama sekali.

“Orang ramai menyangka dia adalah reformis tetapi sejak revolusi bermula, dia menunjukkan siapa dirinya sebenar. Dia sama saja dengan bapanya,” kata jurucakap itu. - ReutersmyMetro | Gaddafi, anak mesti disingkir

No comments: