Pages

Sunday, April 24, 2011

Presiden Ali Abdullah Akan Letak Jawatan



SANAA: Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh telah bersetuju untuk meletakkan jawatannya dalam tempoh sebulan selepas imunitinya tamat.
Keputusan tersebut menjadikan beliau merupakan pemimpin Arab ketiga yang digulingkan akibat krisis kepimpinan pada tahun ini.
Penujuk perasaan yang telah berdemonstrasi di jalanan sejak beberapa bulan yang lalu bertegas tidak akan berundur daripada tindakan mereka hinggalah pemimpin yang telah 33 tahun memerintah Yaman itu meletakkan jawatannya.
Mereka tersebut terdiri daripada golongan muda di Yaman yang telah mendapat ilham daripada kebangkitan rakyat di utara Afrika serta timur tengah yang akhirnya menyebabkan kejatuhan pemipin Tunisia dan Mesir.
Penunjuk perasaan tersebut turut menggesa Saleh bertanggungjawab terhadap kematian ratusan penunjuk perasaan yang dibunuh itu.
"Masih ada tempoh sebulan sebelum presiden meletakkan jawatan dan kami menjangkakan beliau akan mengubah fikiran.
"Kami tidak akan berhenti mengadakan demonstrasi hingga Saleh pergi dan kami berjaya menubuhkan sebuah kerajaan Persekutuan," kata seorang aktivis , Mohammed Sharafi.
Aktivis Pembangkang dari kota Ibb, Ibrahim al-Ba'adani, berkata mereka 'terkejut' dengan prinsip imuniti yang diberikan kepada Saleh.
"Kami akan terus berdemonstrasi hingga presiden meletakkan jawatan," katanya.
Yaman merupakan sebuah negara yang mempunyai 23 juta penduduk.
Ia merupakan salah sebuah negara termiskin di benua Arab dan penunjuk perasaan menuduh Saleh bertanggungjawab terhadap masalah rasuah dan urus tadbir yang tidak baik ketika era pemerintahannya.
Saleh mengambil alih pemerintahan Yaman Utara pada 1978 dan menjadi pengerusi yang menyatukan semula, Yaman Selatan pada tahun 1990.
Majlis Kerjasama Teluk (GCC) enam negara mencadangkan pembentukan sebuah kerajaan perpaduan kebangsaan di Yaman dan Saleh akan menyerahkan kuasanya kepada naib presiden yang mana seterusnya menamatkan tunjuk perasaan berdarah sehingga memusnahkan negara berkenaan.
Di bawah inisiatif GCC, presiden akan menyerahkan peletakan jawatannya kepada parlimen dalam tempoh 30 hari, di mana undi presiden akan dilakukan dalam tempoh dua bulan. - AFP, mstar

No comments: